Uznanie przedmiotu za produkt uboczny nie będzie już takie łatwe

W dniu 15 czerwca 2018 r. uchwalono nowelizację Prawa ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach. Zaproponowane zostały m.in. zmiany dotyczące uznania przedmiotu za produkt uboczny oraz możliwość nakładania przez organ na prowadzących instalację obowiązków pomiarowych w szerszym zakresie, niż było to dotychczas.

Rodzaje odpadów wytwarzanych podczas produkcji elementów stalowych

Podczas produkcji elementów stalowych powstają przede wszystkim odpady spawalnicze, z procesu toczenia, szlifowania. Ponadto często gotowe elementy są malowane, co powoduje wytwarzanie dodatkowej grupy odpadów.

Problemowa obróbka metalu

Pozwolenie na wytwarzanie odpadów jest wymagane w przypadku wytwarzania powyżej 1 tony/rok odpadów niebezpiecznych oraz 5000 ton/rok odpadów innych niż niebezpieczne. Poza tym kluczową kwestią decydującą o konieczności posiada pozwolenia na wytwarzanie odpadów jest ustalenie, czy odpady powstają w instalacji, czy poza nią. Poniżej szczegóły.

Problem z podrzuconymi odpadami

Za podrzucone śmieci niestety odpowiada właściciel terenu. Bez względu na ich ilość, należy je traktować tak, jakby były wytworzone na terenie, na którym się znalazły. Oczywiście, jeśli sprawca jest znany, można dochodzić swoich praw w postępowaniu cywilnoprawnym. Poza tym niezwłocznie należy zawiadomić organy ochrony środowiska, np. wójta, burmistrza, prezydenta miasta, a także WIOŚ.

Kiedy kompostownia musi być zatwierdzona przez powiatowego lekarza weterynarii?

Pytanie: Pytanie: Czy kompostownia wytwarzająca kompost zakwalifikowany jako odpad o kodzie 19 05 03, który trafia na składowisko odpadów, powinna być zatwierdzona przez powiatowego lekarza weterynarii? Czy kompostownie, które przetwarzają odpady kuchenne również podlegają pod ten obowiązek?

Jaki jest zakres rejestru BDO przy gospodarowaniu odpadami w kilku obszarach?

Wspólny numer rejestrowy na prowadzenie zbierania, przetwarzania oraz transportu odpadów jedynie scala zakres działalności podmiotu, ale nie zastępuje zezwoleń (z wyjątkiem zezwolenia na transport). Jest swego rodzaju wizytówką zakładu, poświadczeniem pełnoprawnego funkcjonowania podmiotu w środowisku. To, że podmiot posiada już zezwolenie, nie oznacza, iż nie ma obowiązków w zakresie BDO.

Jak zaklasyfikować odpady z zakładowej apteczki

Postępowanie z odpadami medycznymi wymaga zachowania szczególnych środków ostrożności. Takich odpadów nie można po prostu wyrzucić do kosza. A jak postępować z przeterminowanymi opatrunkami z apteczki? Czy to też będą odpady medyczne?

Jak sprawdzić, czy firma ma pozwolenie na odbiór ścieków?

Jesteś nie jesteś pewny, czy ścieki odbiera firma posiadająca odpowiednią decyzję, możesz zwrócić się z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej do urzędu. Zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych wydaje na okres maksymalnie 10 lat właściwy miejscowo wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

Jak poradzić sobie z nieprzyjemnymi zapachami?

Pytanie: Pytanie: Na sąsiedniej działce prowadzona jest działalność polegająca na wytwarzaniu elementów z gumy i tworzyw sztucznych. Hale produkcyjne znajdują się w odległości kilku metrów od budynków mieszkalnych. Z zakładu wydobywa się często mdły odór, który drażni drogi oddechowe i skórę. Miejscowość ma charakter uzdrowiskowy, a zakład znajduje się w strefie ochrony uzdrowiskowej C. Gdzie można zgłosić uciążliwy zakład?