Formularze w SENT
W zależności od tego, który rodzaj towaru oraz przez który podmiot ma być transportowany, należy wybrać stosowny formularz zgłoszenia w SENT.
Sytuacje awaryjne
Czasem zdarzają się sytuacje, kiedy zgłoszenie zostało wystawione w SENT w formie elektronicznej, ale w międzyczasie dojdzie do awarii strony internetowej i nie można wtedy dokonać jego aktualizacji, ani go zamknąć. W takiej sytuacji należy postępować tak, jak opisano poniżej.
Procedura awaryjna – brak numeru SENT
W przypadku gdy system SENT nie działa i nie można wystawić zgłoszenia przewozu odpadów, należy uruchomić tzw. procedurę awaryjną.
Brak aktualizacji SENT – orzecznictwo
Podwykonawca transportu nie musi aktualizować danych w SENT, jeśli przewoźnik główny pozostaje bez zmian. Za przewoźnika uznaje się ten podmiot, który zawarł umowę przewozu i odpowiada za ten przewóz. Podwykonawca nie musi więc aktualizować danych w SENT – NSA uchylił wyrok WSA nakładający na podwykonawcę karę pieniężną za brak aktualizacji danych w zgłoszeniu SENT.
SENT – kompendium wiedzy
Od 22 lutego 2022 r. podmioty, które zajmują się wprowadzaniem odpadów na rynek polski, muszą zgłaszać ich transport do systemu zwanego powszechnie SENT (System Elektronicznego Nadzoru Transportu). Transport należy zgłosić, zanim samochód wjedzie na terytorium RP. W tym numerze specjalnym szczegółowo opisujemy zagadnienia związane ze zgłoszeniem odpadów w SENT, m.in. jak to zrobić, kto podlega jeszcze pod ten obowiązek oraz na czym polega procedura awaryjna.
Odpowiedzialność karna
Oczywiście, jak zawsze w kwestiach związanych z ochroną środowiska, tak i w tym przypadku mamy do czynienia z bardzo wysokimi karami za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących SENT.
Kto wypełnia SENT200
Kiedy przewoźnik otrzyma od podmiotu odbierającego numer referencyjny SENT200, np. SENT20221004000035 oraz klucz przewoźnika KD-23FR, powinien niezwłocznie wejść na swoje konto i uzupełnić swoje dane w zgłoszeniu.
Czy da się zapobiec karze
Nie została zamieszczona żadna szczególna procedura występowania do organu. Co więcej, decyzja organu ma charakter uznaniowy. Nie jest raczej konieczne w tej chwili składanie żadnych wniosków czy informacji do organu, żeby zapobiec nałożeniu kary, skoro w toku dostawy nie podjęto żadnej kontroli przewozu i kara nie została nałożona.