archiwum
Wprowadzenie nowej organizacji odzysku w BDO – jak i kiedy wprowadzić zmiany?
Pytanie: Od przyszłego roku nasza firma planuje zmienić organizację odzysku opakowań. Obecna organizacja będzie nas rozliczać jeszcze za poprzedni rok, zgodnie z terminem złożenia sprawozdania do 15 marca. Czy zmiany w systemie BDO powinniśmy wprowadzić po 15 marca, czy już w styczniu?
Selektywna zbiórka odpadów budowlanych - nowe wymogi prawne i konsekwencje dla przedsiębiorstw
Nowelizacja ustawy o odpadach, która weszła w życie 17 listopada 2021 r., wprowadza istotne zmiany dotyczące gospodarki odpadami budowlanymi i rozbiórkowymi. Nowe przepisy mają na celu ujednolicenie systemu selektywnej zbiórki odpadów zgodnie z unijnymi dyrektywami, a także zwiększenie skuteczności recyklingu. W artykule przedstawiono najważniejsze zmiany, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 r., oraz ich potencjalny wpływ na przedsiębiorstwa.
DOKUMENTY
Zaświadczenie o przyjęciu niekompletnego pojazdu
W przypadku przyjmowania niekompletnego pojazdu przedsiębiorca prowadzący stację demontażu jest obowiązany do wydania zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu. Zaświadczenia nie wydaje się jeśli nie jest możliwe ustalenie cech identyfikacyjnych pojazdu, o których mowa w art. 66 ust. 3a pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym
Informacje dotyczące opakowań oraz odpadów opakowaniowych
Zgodnie z art. 42 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, który sprzedaje produkty w opakowaniach, jest obowiązany przekazywać konsumentom informacje o dostępnych systemach zwrotu, zbierania i recyklingu odpadów opakowaniowych, zasadach właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi oraz znaczeniu oznaczeń stosowanych na opakowaniach. Informacje te udostępnia się co najmniej przez wywieszenie ich w miejscu sprzedaży. Kara za brak informacji wynosi od 500 zł do 20 000 zł.
Formularz przyjęcia odpadów metali
Posiadacz odpadów prowadzący punkt zbierania odpadów metali jest obowiązany, przy przyjmowaniu tych odpadów od osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami, do wypełniania formularza przyjęcia odpadów metali w dwóch egzemplarzach, po jednym egzemplarzu dla przekazującego i dla przyjmującego odpady.