Nowe regulacje dotyczące BDO

W IV kwartale 2024 roku mają zostać przyjęte kluczowe zmiany w przepisach dotyczących Bazy danych o odpadach (BDO), zgodnie z projektem UD120. Co przyniosą nowe regulacje?

Zmiany w przepisach dotyczących przemieszczania odpadów elektronicznych od 2025 roku

Od 1 stycznia 2025 roku wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące transgranicznego przemieszczania odpadów elektronicznych. Zmiany te obejmują wszystkie odpady elektroniczne i elektryczne, które będą objęte procedurą uprzedniego pisemnego zgłoszenia i zgody (tzw. procedura PIC).

System kaucyjny wystartuje w październiku

Premier Donald Tusk ogłosił na konferencji prasowej, że ustawa o systemie kaucyjnym wejdzie w życie 1 października 2025 roku. Rząd potrzebuje dodatkowego czasu na przygotowanie wdrożenia nowego systemu, który początkowo miał ruszyć z początkiem nowego roku.

Nowe przepisy - segregacja odpadów tekstylnych od 2025 roku

Od 1 stycznia 2025 roku wejdzie w życie nowelizacja ustawy, która zobowiąże wszystkie gminy do wprowadzenia obowiązkowej selektywnej zbiórki odpadów tekstylnych. W odpowiedzi na te zmiany Częstochowa już teraz organizuje zbiórki niepotrzebnych tekstyliów, aby przygotować mieszkańców na nadchodzące regulacje.

Zrównoważone opakowania: jak firmy mogą zmniejszyć ilość odpadów opakowaniowych?

Wzrost konsumpcji i globalizacja przyczyniły się do dynamicznego rozwoju rynku opakowań. Choć pełnią one kluczową rolę w logistyce i ochronie produktów, nadmiar tworzyw sztucznych i innych materiałów opakowaniowych staje się jednym z najpoważniejszych wyzwań ekologicznych. Skutkiem tego jest lawinowy wzrost odpadów opakowaniowych, których utylizacja oraz przetwarzanie są kosztowne i szkodliwe dla środowiska.

Selektywna zbiórka odpadów tekstylnych

Przemysł tekstylny ma wpływ na środowisko i czekaja go zmiany. Statystycznie każdy konsumet co roku kupuje kilkadziesiąt kilogramow ubrań. Odpady z tych ubrań w zdecydowanej większości są spalane albo składowane na wysypiskach, a w zdecydowanej mniejszości są poddawane selektywnej zbiórce i recyklingowi. Kierunek zmian został wskazany, tj. zwiększenie recyklingu i powtórnego użycia tekstyliów, a nie spalanie ich.  W Unii Europejskiej tylko ok. 29 % odpadów tekstylnych jest zbieranych selektywnie.

Odpady z przeterminowanych surowców

Pytanie: Nasz zakład posiada pozwolenie na wytwarzanie odpadów. Po przeglądzie magazynu stwierdziliśmy, że mamy przeterminowane surowce, takie jak lakiery i płynne zapachy. Jakie kody odpadów powinny zostać zastosowane? Czy konieczna jest aktualizacja pozwolenia, jeśli te kody nie są w nim ujęte, aby przekazać odpady do utylizacji przez system BDO?

Odpady z czyszczenia ulic

Pytanie: Wygraliśmy przetarg na "Całoroczne utrzymanie czystości i porządku w gminie". Czy odpady z czyszczenia ulic (po zamiatarce) powinienem oddać pod kodem 20 03 03 odpady z czyszczenia ulic i placów, natomiast odpady z koszy ulicznych to odpad pod kodem 20 03 01 odpadu niesegregowane (zmieszane)?

2025

Miejsca magazynowania odpadów olejów

Pytanie: Jak powinno być przygotowane i oznakowane miejsce magazynowania odpadów o kodzie 13 02 08* przy maksymalnej chwilowej ilości odpadów 2 beczek, czyli ok. 0,4 Mg (i wytwarzaniu do 5 Mg odpadów w skali roku)? Jakie wymagania powinny być spełnione w takim przypadku (mamy już wannę wychwytową na przepracowany olej)? Jesteśmy też na etapie uzyskiwania pozwolenia na wytwarzanie odpadów i przed kontrolą komendanta straży pożarnej.

Gdzie wyrzucić kubek z papieru powlekanego?

Pytanie: Gdzie powinny być wyrzucane  kubki z papieru powlekanego?

2024

Decyzje dotyczące gospodarowania odpadami w sytuacjach klęski żywiołowej

Zarządzanie odpadami w czasie klęski żywiołowej, tak jak podczas niedawnej powodzi w południowej Polsce, wymaga elastyczności i szybkiego reagowania. Decyzje wydawane na podstawie art. 23 ustawy o stanie klęski żywiołowej umożliwiają tymczasowe odstępstwa od standardowych procedur, aby zapewnić bezpieczne i skuteczne działanie przedsiębiorstw w sytuacjach kryzysowych. W poradzie eksperta znajdziesz najważniejsze aspekty dotyczące wydawania tych decyzji oraz ich wpływ na zarządzanie odpadami w trakcie klęsk żywiołowych.

Wprowadzenie nowej organizacji odzysku w BDO – jak i kiedy wprowadzić zmiany?

Pytanie: Od przyszłego roku nasza firma planuje zmienić organizację odzysku opakowań. Obecna organizacja będzie nas rozliczać jeszcze za poprzedni rok, zgodnie z terminem złożenia sprawozdania do 15 marca. Czy zmiany w systemie BDO powinniśmy wprowadzić po 15 marca, czy już w styczniu?

2023

Rozporządzenie w sprawie opłaty produktowej dla poszczególnych rodzajów opakowań już blisko

Jak wynika z Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Klimatu i Środowiska, do końca tego roku ma zostać wydane rozporządzenie w sprawie opłaty produktowej dla poszczególnych rodzajów opakowań. Opłata produktowa to rodzaj kary dla przedsiębiorców za brak realizacji celów określonych w tzw. ustawie kaucyjnej.

Pomoc publiczna będzie wspierać przechodzenie na GOZ

19 października 2023 r. w Rządowym Centrum Legislacji pojawił się projekt rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie udzielania pomocy inwestycyjnej na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027.

2020

Wprowadzam czy nie wprowadzam - oto jest pytanie

Pytanie: Pytanie: Jestem wprowadzającym opakowania (folię stretch). Wiem, że jeżeli kupujemy gotowy produkt do dalszej odsprzedaży, ale przepakujemy go w nowe opakowanie transportowe, np. przestawimy go na nową paletę i owiniemy folią stretch, to stajemy się wprowadzającymi produkty w opakowaniach na rynek i w takiej sytuacji rozliczamy się wyłącznie z opakowań, które dodaliśmy do gotowych produktów (paleta, folia stretch). Jednak co będzie w sytuacji, gdy kartony na palecie owiniemy folią stretch tylko w celu ułatwienia sobie transportu, aby ładunek się nie przemieszczał? Na jednej palecie mamy kartony dla wielu odbiorców i co najważniejsze folia stretch, którą owiniemy paletę wróci do nas wprawdzie pognieciona, ale nie zostaje u klienta. Czy w takiej sytuacji też będziemy wprowadzającym opakowania (folię stretch)?

Walka samorządów z bombami śmieciowymi

Gminy mają obowiązek likwidacji dzikich składowisk znajdujących się w ich granicach. Od 6 września 2019 r. lokalne władze mogą zarządzić wejście na prywatny teren i usunięcie nielegalnych odpadów zanim uprawomocni się decyzja o udostępnieniu przez właściciela danej nieruchomości. Procedury nie wstrzyma nawet jego sprzeciw.

Uwaga! Zmiany w ustawie o odpadach

13 sierpnia 2019 r. weszła w życie ustawa z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1403). Ustawa ta przewiduje zwolnienia z wpisu z BDO dla określonej grupy podmiotów. O kogo chodzi? Co jeszcze wprowadza?

2019

Przedłużanie zezwoleń przesunięte na marzec 2020!

Pytanie: Pytanie: Słyszałem, że zmienił się termin na wymianę pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie. Do kiedy należy uzyskać nową decyzję?

Procedura wystawiania KPO i prowadzenia KEO za pomocą BDO

Od 2020 roku ewidencja odpadów będzie prowadzona tylko drogą elektroniczną. Ponadto nastąpi znaczne rozszerzenie zakresu danych uwzględnianych w przygotowywanych kartach odpadowych.

Problemowe opakowania po środkach niebezpiecznych

Pytanie: Pytanie 1. Czy firma wprowadzająca opakowania, w których znajdują się środki niebezpieczne, np. proszki, płyny do prania, poza podpisaniem umowy z organizacją odzysku i przystąpieniem do porozumienia − zgodnie z art. 18 ustawy o opakowaniach i gospodarowaniu odpadami opakowaniowymi − ma obowiązek zapewnić system zbierania opakowań od klientów? Czy ma zorganizować przekazanie tych odpadów do firm utylizacyjnych w imieniu klientów i ponieść koszty utylizacji? Czy może jednak nie ma takiego obowiązku i jest to raczej w gestii klientów – wytwórców odpadów, aby właściwie postąpić z odpadami?Pytanie 2. Jakie pozwolenia są konieczne, w sytuacji gdyby firma chciała odbierać od klientów wprowadzone przez siebie opakowania wielokrotnego użytku, zwozić je do siebie i myć, aby używać ponownie do napełnienia środkami niebezpiecznymi lub innymi niż niebezpieczne?

2018

Podsumowanie

Nie ma wątpliwości, że w dobie informatyzacji danych wdrożenie omawianego systemu stało się konieczne. Jeśli organy udostępnią przedsiębiorcom odpowiednie materiały edukacyjne lub szkolenia internetowe, a sama baza będzie sprawnie funkcjonować, można uznać, że system ułatwi pracę, oszczędzając pracownikom kilkugodzinne wertowanie dokumentów papierowych oraz wysyłanie sprawozdań w formie tradycyjnej.

Kto prowadzi i nadzoruje BDO

Podmiot odpowiedzialny za prowadzenie BDO został wskazany w art. 80 ust. 1 ustawy o odpadach i jest nim marszałek województwa.

Informacje objęte rejestrem przedsiębiorców

Jak wskazano powyżej, BDO zawiera informacje objęte rejestrem podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Wpis dokonywany jest przez marszałka województwa na wniosek przedsiębiorcy lub z urzędu. Dokonanie wpisu skutkuje utworzeniem indywidualnego konta w BDO (wraz z przypisaniem loginu i hasła) oraz nadaniem indywidualnego konta rejestrowego.