Treść operatu a treść wniosku o wydanie zezwolenia

Pytanie: Pytanie: Czy dane (rodzaje i masy odpadów) zawarte w operacie ppoż. muszą być takie same jak we wniosku? Co jeśli w operacie jest dany kod odpadu, we wniosku nie, a ilości odpadów magazynowanych w ciągu roku są inne?

Sprzedawca a pośrednik w obrocie odpadami – czy to to samo?

Pytanie: Pytanie: Czym, zgodnie z ustawą o odpadach, różni się sprzedawca odpadów od pośrednika odpadów? Czy sprzedawca, który nabył odpad, nie obejmując go w posiadanie, może być właścicielem odpadu, nie będąc jednocześnie jego posiadaczem? Kto zatem w przypadku transportu odpadu ponosi odpowiedzialność za odpad: posiadacz, który przekazał odpad? Czy też ma wówczas znaczenie, kto stał się właścicielem odpadu?

Rejestr BDO – plan działań

Moduły ewidencji i sprawozdawczości uruchomione w styczniu 2020 roku mają stanowić kolejne ważne narzędzie w walce z nieprawidłowościami w sektorze gospodarowania odpadami. Jaki harmonogram działania ma ministerstwo?

Pozwolenie na wytwarzanie odpadów wg starej ustawy o odpadach

Pytanie: Pytanie: Czy podmiot, który dla prowadzonej instalacji posiada ważną decyzję na wytwarzanie odpadów, wydaną w 2012 roku na podstawie ustawy Prawo ochrony środowiska oraz art. 31 ust. 3 ustawy z 2001 r. o odpadach (z uwzględnieniem art. 17 ust. 3 ustawy z 2001 r. o odpadach), może wytworzyć odpady poza instalacją, zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 180 i 180a ustawy Prawo ochrony środowiska?

Oznakowanie opakowań eksportowanych poza UE

Pytanie: Pytanie: Czy opakowania z produktem przeznaczone na rynek spoza UE muszą posiadać jakieś szczególne oznakowania ekologiczne?

Kto powinien wskazać strony postępowania i ich adresy

Pytanie: Kto odpowiada za wskazanie adresów stron, aby można im było wysłać zawiadomienie o toczącym się postępowaniu administracyjnym, np. dotyczącym wydania pozwolenia na wytwarzanie odpadów?

Klasyfikacja odpadów ze stawów rybnych

Odpady wytwarzane z hodowli ryb w stawach możemy sklasyfikować jako odpady ulegające biodegradacji inne niż komunalne. Zalicza się do nich 65 rodzajów odpadów zakwalifikowanych ze względu na źródło pochodzenia do 6 grup.

Jak postępować z odpadami przemysłowymi

Pytanie: Pytanie: Podpisaliśmy umowę, która przewiduje odbiór 3 pojemników 1100-litrowych na odpady (m.in. makulaturę) raz w miesiącu. Część to odpady komunalne, a inne − przemysłowe, na które miasto nie chce wystawiać KPO. Prowadzimy uproszczoną ewidencję. Co mamy zrobić w tej sytuacji? Podpisać umowę z innym podmiotem?

Instalacja o statusie polepszacza glebowego

Pytanie: Pytanie: Regionalna Instalacja do Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK) stosująca mechaniczno-biologiczne przetwarzanie (MBP) uzyskała status polepszacza glebowego dla odpadu 19 05 99 uzyskiwanego z przetwarzania frakcji bio z odpadów komunalnych zmieszanych 20 03 01. Czy będzie to wpływać na uzyskiwane poziomy odzysku i recyklingu przez gminy?

AWA95

Treść operatu a treść wniosku o wydanie zezwolenia

Pytanie: Pytanie: Czy dane (rodzaje i masy odpadów) zawarte w operacie ppoż. muszą być takie same jak we wniosku? Co jeśli w operacie jest dany kod odpadu, we wniosku nie, a ilości odpadów magazynowanych w ciągu roku są inne?

Sprzedawca a pośrednik w obrocie odpadami – czy to to samo?

Pytanie: Pytanie: Czym, zgodnie z ustawą o odpadach, różni się sprzedawca odpadów od pośrednika odpadów? Czy sprzedawca, który nabył odpad, nie obejmując go w posiadanie, może być właścicielem odpadu, nie będąc jednocześnie jego posiadaczem? Kto zatem w przypadku transportu odpadu ponosi odpowiedzialność za odpad: posiadacz, który przekazał odpad? Czy też ma wówczas znaczenie, kto stał się właścicielem odpadu?

Rejestr BDO – plan działań

Moduły ewidencji i sprawozdawczości uruchomione w styczniu 2020 roku mają stanowić kolejne ważne narzędzie w walce z nieprawidłowościami w sektorze gospodarowania odpadami. Jaki harmonogram działania ma ministerstwo?

SWA30

ZUŻYTY SPRZĘT ELEKTRYCZNY I ELEKTRONICZNY

Produkowane wiązki elektryczne nie są sprzętem elektrycznym i elektronicznym, dlatego ich wprowadzanie do obrotu nie podlega przepisom ustawy o ZSEE.

SUBSTANCJE ZUBAŻAJĄCE WARSTWĘ OZONOWĄ (SZWO)

Zakład posiada 2 urządzenia klimatyzacyjne, każde o zawartości powyżej 3 kg czynnika chłodniczego R410A będącego gazem zubażającym warstwę ozonową (tzw. SZWO).

SWA29

Załączniki do wniosku

Do wniosku o wydanie zezwolenia na wytwarzanie odpadów konieczne jest dołączenie stosownych załączników:I. Dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym, jeżeli prowadzący instalację nie jest osobą fizyczną.II. Streszczenie wniosku sporządzone w języku niespecjalistycznym.

Pozwolenie na wytwarzanie odpadów

W zależności od ilości wytwarzanych odpadów możesz być zobowiązany do posiadania decyzji regulującej gospodarkę odpadami w przedsiębiorstwie. Mowa o pozwoleniu na wytwarzanie odpadów. Z tego numeru dowiesz się, jak bezbłędnie przejść przez całą procedurę, nie marnując czasu ani pieniędzy.

AWA94

Zmiany w prawie

16 września 2019 r.Ogłoszono rozporządzenie ministra środowiska z 29 sierpnia 2019 r. w sprawie wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów (Dz.U. z 2019 r. poz. 1755).

Wymiana pustych opakowań na pełne − kto powinien prowadzić ich ewidencję

W zależności od ilości wytwarzanych odpadów to ich wytwórca musi prowadzić ewidencję na bazie KPO, KPO i KEO lub tylko KEO. Nieprofesjonalny zbierający odpady nie musi prowadzić ewidencji w pewnych sytuacjach.

Transport własnych odpadów a wpis do BDO

Zgodnie z ustawą o odpadach wytwórca odpadów transportujący wytworzone przez siebie odpady jest zwolniony z uzyskania wpisu do BDO (dawniej był zwolniony z uzyskania zezwolenia na transport odpadów). Czy zwolnienie to dotyczy transportu zarówno do miejsc odzysku, jak i na składowiska? Czy przepisy regulują, gdzie wytwórca odpadów może transportować swoje odpady?

AWA93

Wpis do rejestru BDO wytwórcy i transportującego odpady

Jeżeli firma ma pozwolenie na wytwarzanie odpadów, zanim BDO zaczęło obowiązywać, czyli sprzed 24 lipca 2018 r., to właściwy miejscowo urząd marszałkowski sam powinien wpisać firmę do rejestru BDO i podesłać informację o nadanym numerze rejestrowym. Jeżeli jednak pozwolenie zostało uzyskane po ww. terminie, wówczas przed rozpoczęciem przedmiotowej działalności, objętej obowiązkiem uzyskania pozwolenia na wytwarzanie odpadów, należało uzyskać wpis do przedmiotowego rejestru.

Outsourcing w zakresie gospodarki odpadami – co na to WIOŚ

Pytanie: Pytanie: Nasza firma zawarła umowę z firmą zewnętrzną X na obsługę środowiskową, w której zakresie jest m.in. prowadzenie ewidencji odpadów oraz przygotowywanie sprawozdań rocznych. Wszystkie karty przekazania odpadów, które otrzymujemy w danym miesiącu, są na bieżąco wysyłane do firmy X. Nie mamy żadnych oryginałów u siebie. Oczywiście w każdej chwili mogą nam podesłać oryginalne dokumenty. My natomiast na początku każdego nowego miesiąca otrzymujemy od nich elektronicznie karty ewidencji odpadów. Czy WIOŚ w trakcie kontroli może wskazać takie postępowanie jako nieprawidłowość? Ponadto na KEO jest tylko w Excelu informacja, w miejscu podpis „imię i nazwisko osoby sporządzającej", kto ją sporządził. Nie ma  fizycznego podpisu tej osoby. Czy istnieje wymóg prawny, który mówi, że trzeba się fizycznie podpisać?

SWA28

Zaświadczenie o niekaralności dla spółki akcyjnej

Ustawa z 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw nakazuje dołączenie do wniosku o wydanie zezwolenia odpadowego zaświadczenia o niekaralności. Co jeśli spółka akcyjna ma kilku członków? Czy każdy z nich powinien takie zaświadczenie przedłożyć do organu?

Zasady przyjmowania odpadów kuchennych

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami odpady kuchenne ulegające biodegradacji o kodzie 20 01 08 muszą być przyjęte przez regionalną instalację przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK), znajdującą się w regionie, w którym odpady te zostały wytworzone. Tym samym, zarówno przedsiębiorstwo odbierające odpady komunalne nie może samodzielnie wybrać instalacji, do której trafią odpady o kodzie 20 01 08, jak i RIPOK nie ma prawa odmówić przyjęcia tego typu odpadów.

AWA92

Przypominamy o obowiązkach według ustawy VerpackG

Jak wiadomo, 1 stycznia 2019 r. weszła w życie niemiecka ustawa o opakowaniach, w skrócie nazywana VerpackG. Jej celem jest poprawa ochrony środowiska, zwiększenie segregacji i recyklingu opakowań oraz wzmocnienie nadzoru nad nimi w Niemczech. Wdrożenie nowego prawa opakowaniowego wymagało rozszerzenia obowiązków sprawozdawczych i recyklingowych tych podmiotów, które wprowadzają do obrotu materiały opakowaniowe na terenie Niemiec.

AWA91

Czy transport odpadów niebezpiecznych wymaga monitoringu

Pytanie: Pytanie: Czy transport odpadów niebezpiecznych należy traktować jak transport paliw, czy też odpadów ropopochodnych, olejów itp.? Czy w związku z transportem odpadów niebezpiecznych istnieje konieczność monitoringu przewozu za pomocą GPS oraz wysyłania ścieżki ich przewozu do WIOŚ?

Czy można wykorzystać zużyte opony?

Pytanie: Pytanie: Czy stosowanie opon jako obciążników, np. plandek zakrywających pryzmy kiszonki, bądź odbijaczy na placach zabaw, boiskach, ogródkach itd. stanowi proces przetwarzania odpadów i wymaga uzyskania zezwolenia (tzw. odzysk odpadów poza instalacjami)?

Co ze starymi formularzami dokumentów

Pytanie: Pytanie: Czy trzeba wymieniać stare formularze ewidencji odpadów, także te obowiązujące przed 1 maja 2019 r.?

AWA90

Rejestr firm budowlanych w BDO

Pytanie: Pytanie: Firma prowadzi budowy na terenie całego kraju. Jak wygląda w takiej sytuacji wpis do rejestru BDO? Czy dla każdej budowy przed jej rozpoczęciem należy obowiązkowo złożyć we właściwym miejscowo urzędzie marszałkowskim wniosek aktualizacyjny? Czy po zakończeniu budowy ponownie należy złożyć ww. wniosek w celu usunięcia danej lokalizacji jako miejsca prowadzenia działalności? Co z trwającymi już budowami? Czy musimy je zarejestrować?

Kto powinien odebrać worki po asfalcie?

Pytanie: Pytanie: Nasza firma XYZ ma podpisaną umowę z firmą ABC na dostawę asfaltu na zimno (masa bitumiczna). Niestety mamy problem ze zbyciem worków po tej masie. Nie są one klasyfikowane jako odpady komunalne z uwagi na dodatkowe koszty. Czy zgodnie z ustawą o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi na dostawcy ciąży obowiązek odbioru tych worków? Jeśli tak, to czy przy następnym zamówieniu możemy taki wymóg umieścić w SIWZ na dostawę, kierując się zapisami ww. ustawy?

Wstrzymanie działalności posiadacza odpadów

Ustawa z 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw umożliwia wstrzymanie działalności posiadacza odpadów w dwóch przypadkach. Pierwszy z nich dotyczy braku wymaganych zezwoleń, a drugi funkcjonowania z naruszeniem określonych w zezwoleniu wymagań. Szczegóły poniżej.

AWA89

Zmiany prawne

Projekt ustawy z 18 marca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw

Zasady odbioru odpadów komunalnych z cmentarza

Pytanie: Pytanie: Zarząd cmentarza składa deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi − płaci zależnie od liczby pracowników i miejsc grzebalnych, co daje 2 pojemniki KP7. Jednak nasza firma odbiera tych pojemników aż 9. Co zrobić, by bezpośrednio pobierać opłatę za faktyczną ilość odebranych odpadów?

Zasady obowiązujące podczas transportu odpadów

Wszystkie niezbędne wymagania w zakresie środków transportu odpadów, ich zewnętrznego oznakowania oraz sposobu prawidłowego przewozu określa rozporządzenie ministra środowiska z 7 października 2016 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla transportu odpadów.

AWA88

Zmiany w prawie

5 marca 2019 r.

Pod jakim kodem klasyfikować odpady opakowaniowe

Firma zamawia artykuły biurowe, które przychodzą w tekturowym pudle. Czy należy to pudło traktować jako odpad komunalny, czy też klasyfikować pod kodem 15 01 01? Czy sklep spożywczy, który kupuje towar i po nim zostaje pusty karton, może ten odpad zakwalifikować jako odpad komunalny? Zarówno w biurze zamawiającym artykuły biurowe, jak i w sklepie, który zamawia towar, powstają odpady z prowadzonej działalności.

Odpowiedzialność zbiorowa za brak segregacji odpadów

Zgodnie z przepisami UE do 2020 roku Polska musi osiągnąć 50% poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych oraz szkła. Wymogi te wiążą się z koniecznością większej mobilizacji do segregowania odpadów, jak również z dotkliwszymi konsekwencjami ich niesegregowania. Jedną z nich jest odpowiedzialność zbiorowa.

SWA27

Sprawozdawczość odpadowa za 2018 rok

Do 15 marca 2019 roku należy sporządzić m.in. sprawozdanie o odpadach, o gospodarce odpadami opakowaniowymi oraz o komunalnych osadach ściekowych, natomiast do 30 marca 2019 r. należy przedłożyć właściwemu miejscowo marszałkowi województwa sprawozdanie o zakresie korzystania ze środowiska. Z dzisiejszego numeru dowiesz się, jakie wzory formularzy obowiązują do sprawozdań za 2018 rok.

AWA87

Wymogi formalne przetwarzania opon

Opony należą do grupy odpadów problemowych ze względu na ich bardzo niekorzystny wpływ na środowisko naturalne. Należy je właściwie zagospodarować, np. poprzez regenerację (bieżnikowanie polegające na zdjęciu zużytego i założeniu na korpus nowego bieżnika).

Szykują się zmiany dla przetwarzających i zbierających odpady oraz zarządzających składowiskiem odpadów

Od 22 lutego 2019 r. przetwarzający i zbierający odpady oraz zarządzający składowiskiem mają obowiązek wprowadzenia wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania odpadów palnych. Sprawdź, na czym polegają zmiany.

AWA86

Unijne plany wprowadzenia systemu kaucji na opakowania plastikowe

UE dąży do osiągnięcia recyklingu butelek plastikowych na poziomie 90%. Taki poziom odzysku byłby obowiązkowy już w 2025 roku. Nie będzie to jednak możliwe bez wprowadzenia systemu kaucji, w krajach, gdzie wprowadzono taki system, poziom zwrotu butelek mieści się w zakresie 90–97%. Z kolei w państwach, w których nie ma kaucji za butelki, poziom odzysku nie przekracza 60%. W Polsce do recyklingu trafia mniej niż 40% butelek, z tego zaledwie kilka procent pochodzi ze zbiórki selektywnej, gdzie butelki nie są w kontakcie z innymi typami odpadów.

Udostępnianie do publicznej wiadomości zezwoleń z zakresu gospodarowania odpadami a RODO

Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), administrator danych osobowych nie tylko jest odpowiedzialny za przestrzeganie zasad przetwarzania danych osobowych, ale przede wszystkim musi być w stanie wykazać ich przestrzeganie.

Projekt ustawy

Projekt z 9 stycznia 2019 r. ustawy o zmianie ustawyo utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw

AWA85

Trzy pytania dotyczące gospodarki odpadami

Pytanie: Nasz zakład ma jednostki zlokalizowane w różnych województwach. W województwie ABC, w zakładzie XYZ, wytwarzamy odpad niebezpieczny o kodzie 160121*. Jeżeli weźmiemy pod uwagę produkcję we wszystkich jednostkach na terenie całej Polski, to we wrześniu 2018 roku przekroczyliśmy 1 Mg/rok ilości wytwarzanych odpadów. Pytanie 1: Czy mamy rozliczyć ww. odpad osobno dla zakładu XYZ w województwie ABC, czy mamy/możemy go rozliczyć łącznie dla zakładów we wszystkich województwach? Pytanie 2: Odpad powstaje przy obcinaniu zaolejonych węży, które klient przyniósł do zakucia. Czy powinniśmy mieć pozwolenie na wytwarzanie takiego odpadu?Pytanie 3: Czy w związku z tym, że odpad powstaje z węża, który klient przyniósł do przecięcia, możemy go oddać z powrotem klientowi po wykonaniu usługi?

Opłata produktowa za zużyty sprzęt na przykładzie

Wprowadzający sprzęt ma obowiązek zorganizowania systemu zagospodarowania odpadów sprzętu elektrycznego i elektronicznego. W celu zabezpieczenia funkcjonowania systemu ustawodawca nałożył na wprowadzających obowiązek osiągania minimalnych rocznych poziomów zbierania, odzysku oraz przygotowania do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu. Obowiązek ten dotyczy wprowadzających sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych i wprowadzających sprzęt inny niż przeznaczony dla gospodarstw domowych i może być wykonywany przez przedsiębiorcę samodzielnie lub za pośrednictwem organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

AWA84

Zmiany w prawie

Sprawozdania o opatach środowiskowych za 2018 r. należy składać na nowych formularzach określonych w rozporządzeniu ministra środowiska z 14 września 2019 r. w sprawie wykazów zawierających informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat (Dz.U. z 2018 r. poz. 2527).

Obowiązki podmiotów wprowadzających sprzęt, baterie i akumulatory

Podmioty wprowadzające sprzęt oraz baterie i akumulatory muszą osiągnąć minimalne roczne poziomy zbierania, a w przypadku sprzętu również poziomy odzysku oraz przygotowania do ponownego użycia i recyklingu.

AWA83

Zmiany w prawie

Projekt rozporządzenia ministra środowiska w sprawie minimalnych rocznych poziomów odzysku i recyklingu dla opakowań wielomateriałowych oraz dla opakowań po środkach niebezpiecznych

Powierzchniowe odprowadzanie wód opadowych z terenów utwardzonych

Jeżeli z terenów utwardzonych, tj. placów, parkingów lub dróg, istnieje możliwość zmycia przez wody opadowe substancji niebezpiecznych, a deszczówka ujęta jest w system kanalizacji zbiorczej, to wówczas takie odprowadzanie wymaga uzyskania zgody wodnoprawnej. Co natomiast w przypadku powierzchniowego odprowadzania wód?