Jakie zmiany w zakresie gospodarowania odpadami czekają w 2024 roku? Część 1

Nowy rok niesie pytania na temat zmian prawnych. Czy przybędzie nam obowiązków w zakresie gospodarowania odpadami?

Jak ustalić masę odpadów bez wagi?

Pytanie: Przedsiębiorstwo nie posiada wagi do ważenia odpadów. Na jakiej podstawie powinny być ustalane zatem stany magazynowe odpadów? Ewidencja jest prowadzona na podstawie wagi, jaką podają podmioty przyjmujące odpady. Do tej pory stany magazynowego na 1 stycznia danego roku były podawane jako zero, a np. w lutym były przekazywane odpady, czyli tak jakby nie wszystko było faktycznie wyzerowane za poprzedni rok. W KEO w statusie przekazywanych odpadów była umieszczana waga a potem przepisywana do wytwarzanych. Czy taka praktyka jest prawidłowa? Jeśli nie czy da się na chwilę obecną to jakoś wyprostować?

Firma zmienia lokalizację, czy należy uzyskać nowe pozwolenia?

Pytanie: Firma planuje dzierżawić halę produkcyjną w celu prowadzenia procesów produkcyjnych zgodnych z jej profilem działalności. Posiadając aktualne pozwolenia środowiskowe dla obecnej lokalizacji działalności, firma stoi przed pytaniem, czy w związku z dzierżawą nowej powierzchni będzie wymagane uzyskanie nowych pozwoleń środowiskowych dla tej lokalizacji, czy też możliwe jest przejęcie istniejących pozwoleń od dzierżawcy, który już takie pozwolenia posiada?

Zagospodarowanie zużytych tonerów – obowiązki i wytyczne dla firm

Zużyte tonery do drukarek stanowią jeden z najczęstszych rodzajów odpadów w biurach. Niewłaściwe postępowanie z nimi nie tylko ma negatywny wpływ na środowisko, ale może także narazić przedsiębiorstwo na konsekwencje prawne związane z nieprzestrzeganiem odpowiednich regulacji dotyczących ich utylizacji. W artykule ekspert przedstawia sposób odpowiedniego zagospodarowania zużytych tonerów w świetle obowiązujących przepisów. Zostanie również omówione, czy przedsiębiorstwa mają możliwość zwrotu zużytych tonerów do dostawcy bez konieczności posiadania karty przekazania odpadu oraz jakie warunki należy spełnić.

Zabezpieczenie w umowie najmu przed nielegalnym składowaniem odpadów

Przyjmuje się, że właściciel terenu jest również odpowiedzialny za odpady znajdujące się na tej nieruchomości. Jednak w praktyce zdarza się, że najemcy nielegalnie składowali odpady na wynajmowanych terenach. Aby uchronić się przed konsekwencjami pozostawienia odpadów przez najemcę, już podczas tworzenia umowy najmu warto uwzględnić odpowiednie zapisy. Takie zapisy mogą okazać się przydatne w przypadku potrzeby ustalenia faktycznego posiadacza odpadów.

Sprawozdanie o opakowaniach w trzech krokach

Wielkimi krokami zbliża się termin na złożenie sprawozdania o opakowaniach za 2023 rok. W terminie do 15 marca 2024 roku wszystkie podmioty m.in. wprowadzające produkty w opakowaniach na rynek będą zobligowane do sprawozdania się z tego tytułu. Jak się do tego przygotować? Co zrobić? Gdzie? Szczegóły poniżej.

Składowisko w Chabielicach zaczyna się opróżniać

Ze składowiska odpadów w Chabielicach pod Bełchatowem w końcu zostały zabrane pierwsze pojemniki z odpadem po produkcji trotylu. Jak donosi TVN24, stało się to dopiero pięć miesięcy po zapowiedzi Jacka Sasina, który zapewniał, że państwowa spółka Nitro-Chem ponownie zutylizuje niebezpieczne odpady.

Składowisko odpadów w Kamieńcu. Kto je usunie?

Na nielegalnym składowisku łatwopalnych odpadów tekstylnych w Kamieńcu nadal jest tam ich co najmniej 17 tys. ton. Wójt gminy Cewice zapowiedział, że samorząd odpadów nie usunie - podaje TVN24.

2024

Opakowania wielomateriałowe – postępowanie i sprawozdawczość.

W wyniku prowadzonej działalności gospodarczej mogą być wykorzystywane opakowania wielomateriałowe. Jakiej sprawozdawczości podlegają takie opakowania i jak nimi gospodarować?

2023

Co zrobić w przypadku podrzucenia odpadów?

Pytanie: Nasza firma posiada działkę w centrum dużego miasta. Aktualnie jest ona wystawiona na sprzedaż, co sprawia, że pozostaje niewykorzystana i nie jest podłączona do mediów. Mimo że jest ogrodzona i zabezpieczona przed dostępem osób niepowołanych, nie udało się uniknąć zanieczyszczenia przez nielegalne wyrzucanie odpadów.  Teren ten jest pod nadzorem Straży Miejskiej, strażnicy zauważyli zanieczyszczenie, ale nie byli w stanie wskazać sprawcy podrzucenia. Otrzymaliśmy prośbę o uporządkowanie działki i usunięcie nieprawidłowości. Jak najlepiej rozwiązać problem podrzucania odpadów? Czy miasto ma jakieś obowiązki dotyczące zapobiegania wyrzucaniu odpadów w takich miejscach?

Jak uzyskać największe zyski ze sprzedaży złomu w przedsiębiorstwie

Sprzedaż złomu jest bardzo dochodowym interesem o czym świadczy chociażby ilość placówek zajmujących się skupem złomu w Polsce. Przed przekazaniem złomu do utylizacji warto rozeznać się na rynku i znaleźć podmiot, który zaoferuje najlepszą cenę.

Emisja hałasu na składowisku odpadów

Pytanie: Jaki jest wskaźnik hałasu dla skupu złomu przy rozładunku ręcznym, a jaki przy użyciu innych środków?

2020

Jak zaklasyfikować zużyty toner drukarski

Pytanie: Pytanie: Który kod na tonery do drukarek jest właściwy: 16 02 14 czy 16 02 16?Firmy różnie wpisują. Od czego to zależy?

Gminny zakład budżetowy a wpis do BDO

Pytanie: Pytanie: Czy gminny zakład budżetowy usuwający dzikie wysypiska na terenie macierzystej gminy i transportujący odpady do instalacji komunalnej (RIPOK) własnym transportem musi być wpisany do rejestru BDO?

10 pytań odnośnie działania w BDO

Pytanie: W artykule poruszono problematyczne kwestie związane z użytkowaniem bazy. Dzięki niemu możesz dowiedzieć się, w jaki sposób prawidłowo prowadzić ewidencję odpadów przy użyciu Bazy danych o odpadach (BDO).

2019

Transport własnych odpadów a wpis do BDO

Zgodnie z ustawą o odpadach wytwórca odpadów transportujący wytworzone przez siebie odpady jest zwolniony z uzyskania wpisu do BDO (dawniej był zwolniony z uzyskania zezwolenia na transport odpadów). Czy zwolnienie to dotyczy transportu zarówno do miejsc odzysku, jak i na składowiska? Czy przepisy regulują, gdzie wytwórca odpadów może transportować swoje odpady?