Nowe poziomy recyklingu odpadów opakowaniowych z gospodarstw domowych
Od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie rocznych poziomów recyklingu odpadów opakowaniowych pochodzących z gospodarstw domowych. Organizacje odzysku opakowań muszą uwzględnić te poziomy w prowadzonej działalności. Poziomy obowiązują do końca 2030 roku.
Nowe poziomy odzysku i recyklingu odpadów wielomateriałowych
Od 1 stycznia 2019 r. obowiązują nowe poziomy odzysku i recyklingu opakowań wielomateriałowych oraz opakowań po środkach niebezpiecznych. Poniżej szczegóły.
Kto i jak powinien wyliczyć zabezpieczenie finansowe
Podmioty, które wprowadzają sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych i nie korzystają z usług organizacji odzysku muszą wnieść tzw. zabezpieczenie finansowe. Jego wysokość oblicza się jako iloczyn stawki opłaty produktowej oraz masy sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych. Szczegóły poniżej.
Czy wymagane jest pozwolenie dla oczyszczalni ścieków?
Pytanie: Pytanie: Na terenie naszej oczyszczalni ścieków wytwarzamy 8 tys. Mg osadu/rok (ok. 2 tys. Mg suchej masy). Czy podlegamy pod obowiązek uzyskania pozwolenia na wytwarzanie odpadów? Jeśli tak, to czy powinna być brana pod uwagę całkowita, czy tylko sucha masa osadu?
Czy sprzedawcy odpadów pośredniczący w ich obrocie muszą wystawiać KPO?
Prawa i obowiązki sprzedawcy i pośrednika w obrocie odpadami zależą od tego, czy są oni jednocześnie posiadaczami odpadów. Jeżeli przedsiębiorca działa tylko jako sprzedawca lub pośrednik w obrocie odpadami, jego obowiązki sprowadzają się wyłącznie do uzyskania wpisu do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami, o którym mowa w art. 49 ust. 1 ustawy o odpadach. Jeśli natomiast przedmiotem ich działalności są odpady niebezpieczne, muszą oni prowadzić również ewidencję odpadów.
Czy można stosować inne formularze KPO?
Pytanie: Pytanie: Odbiorca odpadów wystawia karty przekazania odpadów, jednak wygląda ona inaczej niż w rozporządzeniu. Czy stosowanie innego formularza jest niepoprawne? Czy to w rozporządzeniu jest rekomendowane, czy jednak firmy odbierające odpady mogą skorzystać z innych formularzy?
Walka z „szarą strefą”
BDO ma pełnić nie tylko rolę rejestru, ale także być dodatkowym narzędziem dla Inspekcji Ochrony Środowiska oraz organów ochrony środowiska, jak też organów ścigania, Inspekcji Transportu Drogowego i innych służb w walce z tzw. szarą strefą w gospodarce odpadami. BDO ma stanowić cenne narzędzie pracy zarówno dla organów administracji samorządowej, jak i Inspekcji Ochrony Środowiska, które ułatwi wykonywanie czynności i przede wszystkich przyspieszy dostęp do danych dotyczących gospodarowania odpadami przez posiadaczy odpadów.
Sprzęt elektryczny i elektroniczny
W związku z utworzeniem oraz uruchomieniem BDO konieczna stała się zmiana przepisów dotyczących sprawozdawczości przedsiębiorców gospodarujących sprzętem elektrycznym i elektronicznym oraz zużytym sprzętem. Oznacza to tym samym, że sprawozdanie za rok 2017 przedsiębiorcy powinni sporządzić i przekazać do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (GIOŚ) zgodnie z przepisami ustawy z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1495 ze zm.).
- « pierwsza
- «
- 51
- 52
- 53
- 54
- 55
- »
- ostatnia »
2024
Odpady z przemysłu spożywczego – jak z nimi postępować
W przemyśle spożywczym powstaje duża ilość odpadów. Jakimi zasadami należy kierować się w gospodarowaniu takimi odpadami? Przydatne porady znajdziesz w artykule.
Odpadowe opony w warsztacie wulkanizacyjnym
Pytanie: Jakie obowiązki w zakresie BDO musi spełniać warsztat zajmujący się wymianą opon, w którym klienci zostawiają zużyte opony? Czy przedsiębiorca zostawiający odpłatnie albo czasami nieodpłatnie zużyte opony powinien wystawiać warsztatowi wulkanizacyjnemu dokument przekazania odpadu?
Można już się starać o dofinansowanie na lepsze przetwarzanie odpadów
Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało, że ruszył nabór wniosków o dofinansowanie m.in. budowy lub modernizacji instalacji do przetwarzania odpadów. Nabór potrwa do 29 lutego 2024 r., a budżet wynosi 300 mln zł.
2023
Czy obsługa BDO przez API to dobry pomysł?
Od 2020 roku obowiązkowo korzystamy z BDO. W małych firmach zapisy w systemie dokonywane są okazjonalnie i nie stwarza to dużego problemu. Są jednak przedsiębiorstwa, w których takich zapisów jest nawet kilkadziesiąt dziennie. Jak sobie z tym poradzić?
2020
Gospodarowanie odpadami promieniotwórczymi
Promieniotwórczość ma szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach życia i gospodarki. Z izotopami promieniotwórczymi mamy do czynienia m.in. w przemyśle, medycynie, badaniach naukowych oraz przede wszystkim w energetyce jądrowej. Promieniowanie jonizujące jest wykorzystywane np. w jonizacyjnych czujkach dymu, przy produkcji żywności oraz przy diagnostycznych badaniach radiologicznych.
2019
Kto kontroluje stare oczyszczalnie ścieków w zakresie posiadanych decyzji wodnoprawnych?
Pytanie: Pytanie: Niektóre zakładowe oczyszczalnie, które były budowane w latach 60. i 70. na potrzeby pracowników skupionych w małych osiedlach, zostały przejęte przez samorządy. Oczyszczalnie te zaczęły obsługiwać stale powiększające się osiedla. Ich zrzut powiększył się z ok. 2,5 tys. m3 do 10 – 15 tys.m3. Jak zweryfikować, czy spełniają one nadal warunki posiadanych pozwoleń wodnoprawnych?
Zmiany w prawie
Sprawozdania o opatach środowiskowych za 2018 r. należy składać na nowych formularzach określonych w rozporządzeniu ministra środowiska z 14 września 2019 r. w sprawie wykazów zawierających informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat (Dz.U. z 2018 r. poz. 2527).