Problematyczne gospodarowanie odpadami

Nie zawsze jest wymagane pozwolenie na wytwarzanie odpadów. Zgodnie z art. 180 i 180a ustawy Prawo ochrony środowiska pozwolenie na wytwarzanie odpadów jest wymagane dla instalacji, której eksploatacja powoduje wytwarzania odpadów o masie powyżej 1 Mg rocznie – w przypadku odpadów niebezpiecznych lub o masie powyżej 5000 Mg rocznie – w przypadku odpadów innych niż niebezpieczne.

Nowe zasady międzynarodowego przemieszczania odpadów

Zakazany jest import zmieszanych odpadów komunalnych i odpadów pochodzących z przetworzenia odpadów komunalnych, z wyłączeniem odpadów zebranych selektywnie przeznaczonych do recyklingu. Jakie jeszcze obowiązują zasady?

Nowe obowiązki dla przetwarzających odpady bez magazynowania

Pytanie: Posiadam decyzję na przetwarzanie odpadów (nie ma w niej wyznaczonych miejsc magazynowania). Przetwarzanie odpadów odbywa się poza instalacją, w procesie odzysku R-5, poprzez wypełnianie terenów niekorzystnie przekształconych bez ich wcześniejszego magazynowania. Czy dotyczy mnie obowiązek ustanowienia zabezpieczenia roszczeń oraz monitoringu?

Kto powinien wystawiać KPO?

Prawa i obowiązki sprzedawcy i pośrednika w obrocie odpadami zależą od tego, czy są oni jednocześnie posiadaczami odpadów. Jeżeli przedsiębiorca działa tylko jako sprzedawca lub pośrednik w obrocie odpadami, jego obowiązki sprowadzają się wyłącznie do uzyskania wpisu do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami, o którym mowa w art. 49 ust. 1 ustawy o odpadach. Jeśli natomiast przedmiotem ich działalności są odpady niebezpieczne, muszą oni prowadzić również ewidencję odpadów.

Klasyfikacja odpadów palnych

Departament Gospodarki Odpadami wskazał, że „o tym, czy odpady uznaje się za niepalne, decydują ich właściwości”, a analizy „należy dokonać na podstawie wiedzy merytorycznej, literatury czy opinii Państwowej Straży Pożarnej”.

Kary za gospodarowanie odpadami

Administracyjna kara pieniężna za zbieranie odpadów lub przetwarzanie odpadów bez wymaganego zezwolenia może wynosić od 10 tys. do 1 mln zł. Za co jeszcze możesz zostać ukarany?

Gospodarka odpadami od 2019 roku

Od początku 2019 r. na przełomie naszych wydań z zakresu ochrony środowiska pojawiło się wiele nowych zagadnień dotyczących gospodarki odpadami. W dzisiejszym wydaniu specjalnym zestawiono kilka przykładowych tematów, które warto mieć pod ręką.   

Co zawiera wniosek o wydanie zezwolenia?

Sprawdź, co zgodnie z obowiązującymi przepisami musi zawierać wniosek o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów lub zezwolenia na zbieranie odpadów.

Przypominamy o obowiązkach według ustawy VerpackG

Jak wiadomo, 1 stycznia 2019 r. weszła w życie niemiecka ustawa o opakowaniach, w skrócie nazywana VerpackG. Jej celem jest poprawa ochrony środowiska, zwiększenie segregacji i recyklingu opakowań oraz wzmocnienie nadzoru nad nimi w Niemczech. Wdrożenie nowego prawa opakowaniowego wymagało rozszerzenia obowiązków sprawozdawczych i recyklingowych tych podmiotów, które wprowadzają do obrotu materiały opakowaniowe na terenie Niemiec.

2025

Bezpieczeństwo w transporcie wewnętrznym odpadów

Bezpieczeństwo w transporcie wewnętrznym odpadów (np. w zakładzie pracy lub na terenie przedsiębiorstwa) wymaga przestrzegania nie tylko zasad BHP, ale również przepisów z zakresu szeroko rozumianej ochrony środowiska.

BDO bez tajemnic – kolejna edycja szkolenia

System BDO stawia przed przedsiębiorcami wiele wyzwań, szczególnie w zakresie rejestracji i sprawozdawczości. Obowiązek rejestracji w BDO dotyczy licznych firm, a dostępne instrukcje nie zawsze są wystarczająco jasne. Aby ułatwić przedsiębiorcom spełnianie wymagań, Portal Ochrony Środowiska organizuje kolejne szkolenie, które szczegółowo omawia obsługę systemu BDO. Warsztaty prowadzone przez doświadczonego eksperta pokazują krok po kroku, jak prawidłowo zarejestrować firmę w BDO oraz jak przygotowywać wymagane sprawozdania. Uczestnicy szkolenia zyskają praktyczne wskazówki, gotowe rozwiązania oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

2024

Czy sorbenty można zaklasyfikować jako odpady powstające w instalacji

Pytanie: Czy odpad 15 02 02 Sorbenty, materiały filtracyjne (w tym filtry olejowe nieujęte w innych grupach), tkaniny do wycierania (np. szmaty, ścierki) i ubrania ochronne zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi np. PCB, powstający np. na skutek czyszczenia maszyn w firmie jest odpadem powstającym z instalacji?

Substancje zubażające warstwę ozonową (SZWO)

Zakład posiada 2 urządzenia klimatyzacyjne, każde o zawartości powyżej 3 kg czynnika chłodniczego R410A będącego gazem zubażającym warstwę ozonową (tzw. SZWO).

2023

Czy obsługa BDO przez API to dobry pomysł?

Od 2020 roku obowiązkowo korzystamy z BDO. W małych firmach zapisy w systemie dokonywane są okazjonalnie i nie stwarza to dużego problemu. Są jednak przedsiębiorstwa, w których takich zapisów jest nawet kilkadziesiąt dziennie. Jak sobie z tym poradzić?

2020

Gospodarowanie odpadami promieniotwórczymi

Promieniotwórczość ma szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach życia i gospodarki. Z izotopami promieniotwórczymi mamy do czynienia m.in. w przemyśle, medycynie, badaniach naukowych oraz przede wszystkim w energetyce jądrowej. Promieniowanie jonizujące jest wykorzystywane np. w jonizacyjnych czujkach dymu, przy produkcji żywności oraz przy diagnostycznych badaniach radiologicznych.

2019

Opłata produktowa za zużyty sprzęt na przykładzie

Wprowadzający sprzęt ma obowiązek zorganizowania systemu zagospodarowania odpadów sprzętu elektrycznego i elektronicznego. W celu zabezpieczenia funkcjonowania systemu ustawodawca nałożył na wprowadzających obowiązek osiągania minimalnych rocznych poziomów zbierania, odzysku oraz przygotowania do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu. Obowiązek ten dotyczy wprowadzających sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych i wprowadzających sprzęt inny niż przeznaczony dla gospodarstw domowych i może być wykonywany przez przedsiębiorcę samodzielnie lub za pośrednictwem organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

Nowości w prawie

Rozporządzenie ministra środowiska z 7 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wzoru informacji w sprawie opłaty emisyjnej (Dz.U. z 2018 r. poz. 2331).