Dokumenty niezbędne do wniosku o wydanie zezwolenia

Do wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie oraz przetwarzanie odpadów należy dołączyć szereg dokumentów, o których mowa poniżej.

Co powinien zawierać wniosek o zezwolenia na zbieranie odpadów?

Zezwolenie na zbieranie odpadów wydaje się na wniosek posiadacza odpadów.

Zbieranie i przetwarzanie odpadów – pytania i odpowiedzi

W związku ze zmianami, które weszły w życie od 24 stycznia 2018 r. w zakresie gospodarki odpadami – głównie chodzi o obowiązek rejestru w systemie BDO, ważne jest ponowne przeanalizowanie tematyki zbierania i przetwarzania odpadów. Dla ułatwienia wszystko zostało zebrane w 33 najczęściej zadawane pytania, na które postaraliśmy się udzielić odpowiedzi. 

SWA26

Ustalenie warunków ppoż.

Uzgadniając warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu budowlanego, jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów, komendant PSP ma trzy możliwości: wyrazić zgodę na ich zastosowanie, wyrazić zgodę na ich zastosowanie pod warunkiem spełnienia dodatkowych wymagań, nie wyrazić zgody na ich zastosowanie.

Organy właściwe do wydawania zezwoleń

Zezwolenie na zbieranie lub przetwarzanie odpadów wydaje:

AWA82

Kto wystawia zaświadczenie o niekaralności za przestępstwa przeciwko środowisku?

Ustawa z  dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 1592) wprowadza istotne zmiany w dotychczas obowiązującej ustawie o odpadach. Aktualnie do wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów trzeba m.in. dołączyć zaświadczenie o niekaralności za przestępstwa przeciwko środowisku lub przestępstwa z art. 163-164 lub 168 na podstawie ustawy Kodeks karny oraz o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych. Skąd je wziąć? Czy są jakieś formularze takich zaświadczeń?

Kiedy BDO zyska pełną funkcjonalność?

Brak elektronicznego formularza rejestrowego i aktualizacyjnego BDO wywołał duże obciążenia w administracji samorządowej oraz opóźnienia w nadawaniu numerów rejestrowych. Wprowadzone rozwiązania mają umożliwić efektywniejsze wdrożenie modułu sprawozdawczego i ewidencyjnego.

AWA81

Odprowadzanie wód w granicach administracyjnych wiejskich – regulacje prawne

Pytanie: Pytanie 1. Zakład prowadzi działalność gospodarczą na terenie wiejskim. Posiada zamkniętą kanalizację deszczową (rurociągi, studzienki, wylot, separator zanieczyszczeń) do odprowadzania wód opadowych do rowu melioracyjnego. Czy takie odprowadzanie wód opadowych w granicach administracyjnych wiejskich jest usługą wodną i wymaga pozwolenia wodnoprawnego?

Kto ponosi odpowiedzialność za zniszczony towar

Pytanie: Pytanie: Kto odpowiada za towar, który uległ zniszczeniu w transporcie? to w momencie powstania odpadu jest jego posiadaczem?

Gmina decyduje, do którego RIPOK należy oddawać odpady

Jeżeli firma gospodarująca odpadami w gminie nie oddaje śmieci do regionalnej instalacji przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK), naraża się na karę do 2.000 zł. Oddawanie śmieci do zastępczej sortowni jest możliwe tylko w przypadku udokumentowanej awarii RIPOK. Tak rygorystyczne podejście potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku wydanym wobec firmy, która bez poważnego uzasadnienia oddawała odpady do instalacji zastępczej.

AWA80

Obrót substancjami chemicznymi SVHC

Każde przedsiębiorstwo, które wytwarza lub importuje substancję chemiczną w jej własnej postaci, w mieszaninach lub – w niektórych przypadkach – również w wyrobach w ilości przekraczającej tonę rocznie, bez względu na to, czy jest to substancja stwarzająca zagrożenie, czy też nie, musi ją zarejestrować w ECHA (Europejskiej Agencji Chemikaliów). W przeciwnym razie nie może jej wprowadzać do obrotu na rynku EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego).

Kto powinien sporządzić KPO?

Pytanie: Pytanie: Jesteśmy firmą transportową (firma A). Inna firma świadczy dla nas usługę serwisu mobilnego (firma B) z wymianą opon (zabierają stare opony do utylizacji). Firma B przekazuje odpady firmie C, która podpisuje dla nich zbiorcze KPO za cały miesiąc. Firma C widnieje w KPO jako transportujący i przyjmujący odpady, natomiast przekazującym odpady jest firma B. Czy firmie A wystarczy samo oświadczenie, że odpady w postaci zużytych opon, powstające w wyniku usługi naprawy świadczonej przez firmę B, trafiają do firmy C?

Kiedy zużyte baterie można oddać do supermarketu?

Pytanie: Pytanie: Nasza firma posiada zużyte baterie (wytworzone z urządzeń biurowych). Magazynujemy je przez kilka miesięcy i chcielibyśmy je zutylizować. Czy możemy je oddać do specjalnie oznakowanych kartonów w supermarkecie? Czy w takim przypadku jesteśmy zobowiązani do sporządzenia karty odpadów?

AWA79

Pozwolenie wodnoprawne dla punktu skupu złomu

Pytanie: Pytanie: W punkcie skupu złomu ustawione są otwarte kontenery, w których składowany jest złom. Gromadzi się w nich woda opadowa. Czy potrzebne jest pozwolenie wodnoprawne? Czy konieczne jest określenie sposobu odprowadzania wody z kontenerów? Czy są wymagane jeszcze jakieś dokumenty?

Opróżnianie koszy ulicznych i pielęgnacja terenów zielony – regulacje prawne

Firmy zajmujące się świadczeniem usług w zakresie opróżniania koszy ulicznych, pielęgnacji terenów zielonych lub sprzątania ulic i targowisk, które nie odbierają odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, nie muszą uzyskiwać wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Takie jest stanowisko Departamentu Gospodarki Odpadami.

Mieszanie odpadów – co na to prawo?

Mieszanie odpadów niebezpiecznych różnych rodzajów, podobnie jak mieszanie odpadów niebezpiecznych z odpadami innymi niż niebezpieczne, a także mieszanie odpadów niebezpiecznych z substancjami, materiałami lub przedmiotami, w tym rozcieńczanie substancji niebezpiecznych – są zakazane.

AWA78

Problemowa obróbka metalu

Pozwolenie na wytwarzanie odpadów jest wymagane w przypadku wytwarzania powyżej 1 tony/rok odpadów niebezpiecznych oraz 5000 ton/rok odpadów innych niż niebezpieczne. Poza tym kluczową kwestią decydującą o konieczności posiada pozwolenia na wytwarzanie odpadów jest ustalenie, czy odpady powstają w instalacji, czy poza nią. Poniżej szczegóły.

Problem z podrzuconymi odpadami

Za podrzucone śmieci niestety odpowiada właściciel terenu. Bez względu na ich ilość, należy je traktować tak, jakby były wytworzone na terenie, na którym się znalazły. Oczywiście, jeśli sprawca jest znany, można dochodzić swoich praw w postępowaniu cywilnoprawnym. Poza tym niezwłocznie należy zawiadomić organy ochrony środowiska, np. wójta, burmistrza, prezydenta miasta, a także WIOŚ.

Kiedy kompostownia musi być zatwierdzona przez powiatowego lekarza weterynarii?

Pytanie: Pytanie: Czy kompostownia wytwarzająca kompost zakwalifikowany jako odpad o kodzie 19 05 03, który trafia na składowisko odpadów, powinna być zatwierdzona przez powiatowego lekarza weterynarii? Czy kompostownie, które przetwarzają odpady kuchenne również podlegają pod ten obowiązek?

AWA77

Obowiązki podmiotów sprzedających niehermetycznie zamknięte urządzenia

Niehermetycznie zamknięte urządzenia napełnione fluorowanymi gazami cieplarnianymi mogą być sprzedawane tylko użytkownikowi końcowemu, i to wyłącznie w przypadku gdy zostaną przedstawione dowody, że instalowanie urządzenia będzie przeprowadzone przez podmiot certyfikowany.

Jakie są zasady łączenia odpadów komunalnych?

Odpady komunalne zbierane selektywnie i odpady zmieszane powinny być gromadzone osobno, z uwzględnieniem poszczególnych grup i charakteru miejsca ich powstawania.

AWA76

Kiedy folia staje się odpadem opakowaniowym?

Pytanie: Pytanie: Zamawiamy do naszego zakładu półprodukty, które przyjeżdżają w opakowaniach zbiorczych na paletach i są owinięte folią. Czy taka folia kwalifikuje się jako odpad opakowaniowy? Jeśli tak, to jakie obowiązki są z tym związane?

Jakie obowiązki ma demontujący dach z azbestu

Właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości, z której usuwany jest azbest, zobowiązany jest zgłosić przedmiotowe prace do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej. Odpady należy zaklasyfikować odpowiednio do procesu, w którym są wytwarzane.

Jak znakować opakowania z drewna?

Drewniane produkty opakowaniowe wykonane są często ze świeżego drewna, które nie zostało poddane dostatecznej obróbce. W celu dopuszczenia do obrotu drewnianych materiałów opakowaniowych powinny one zostać uprzednio poddane odpowiednim działaniom (środkom) przeciw większości organizmów szkodliwych, tj. obróbka termiczna czy fumigacja. Przedmiotowe działania powinny być zaakceptowane przez wszystkie Krajowe Organizacje Ochrony Roślin (NPPO).

AWA75

Na czym polega nieprofesjonalne zbieranie odpadów

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o odpadach zbieranie odpadów wymaga uzyskania zezwolenia, z wyjątkiem prowadzenia działalności przed podmioty zajmujące się tzw. nieprofesjonalną działalnością w zakresie zbierania odpadów. Co to więc znaczy?

Ktoś podrzucił Ci opady? Dowiedz się, co z nimi zrobić

Po odkryciu odpadów należy zawiadomić policję lub straż miejską oraz zgłosić sprawę do właściwego miejscowo organu ochrony środowiska, np. wójta. Niestety dopóki nie znajdzie się faktyczny właściciel odpadów, dopóty przyjmuje się, że są własnością firmy, na której terenie zostały znalezione.

Czy sprzedawca musi przyjąć każde opakowanie zwrotne?

Pytanie: Pytanie: Zdarzają się sytuacje, gdy klient przy zakupie piwa przynosi kilka butelek na wymianę. Sklep odmawia przyjęcia niektórych, tłumacząc, że nie prowadzi sprzedaży piwa takiego rodzaju (co można stwierdzić po etykietach na butelkach) i nie ma obowiązku odbierać butelek za zwrotem kaucji, skoro jej nie pobrał. Czy sprzedawca może odmówić przyjęcia butelek i zwrotu pieniędzy, gdy klient nie kupował u niego napoju?

SWA24

Podsumowanie

Nie ma wątpliwości, że w dobie informatyzacji danych wdrożenie omawianego systemu stało się konieczne. Jeśli organy udostępnią przedsiębiorcom odpowiednie materiały edukacyjne lub szkolenia internetowe, a sama baza będzie sprawnie funkcjonować, można uznać, że system ułatwi pracę, oszczędzając pracownikom kilkugodzinne wertowanie dokumentów papierowych oraz wysyłanie sprawozdań w formie tradycyjnej.

Kto prowadzi i nadzoruje BDO

Podmiot odpowiedzialny za prowadzenie BDO został wskazany w art. 80 ust. 1 ustawy o odpadach i jest nim marszałek województwa.

Informacje objęte rejestrem przedsiębiorców

Jak wskazano powyżej, BDO zawiera informacje objęte rejestrem podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Wpis dokonywany jest przez marszałka województwa na wniosek przedsiębiorcy lub z urzędu. Dokonanie wpisu skutkuje utworzeniem indywidualnego konta w BDO (wraz z przypisaniem loginu i hasła) oraz nadaniem indywidualnego konta rejestrowego.

AWA72

Polityka Surowcowa Państwa - czego dotyczy i w jaki sposób wpłynie na gospodarkę odpadami?

Projekt Polityki Surowcowej Państwa (PSP) ocenia krajowe zapotrzebowanie na surowce, proponuje sposoby gospodarowania ich udokumentowanymi zasobami i pozyskiwania nowych. Prezentuje zasady prowadzenia polityki surowcowej. Wejście w życie projektu PSP ma znacząco wpłynąć m.in. na rozwój technologii, stworzenie ułatwień gospodarczych i podatkowych dla przedsiębiorców. Jego celem jest racjonalne gospodarowanie zasobami, ale też upowszechnienie w społeczeństwie wiedzy o surowcach i geologii.

Sprzęt przemysłowy – czy podlega przepisom ustawy o zużytym sprzęcie?

Jesteśmy małą firmą produkującą roboty przemysłowe oraz wykonującą usługi naprawy i serwisowania takich oraz innych maszyn u klientów. W związku z tym sprowadzamy do kraju sprzęt EiE służący serwisowaniu maszyn u klientów oraz odsprzedajemy jako wyłączny przedstawiciel na Polskę. Są dwa rodzaje tego sprzętu:

Wytwarzasz zaolejony szlam? Dowiedz się, jak go zagospodarować!

Gdy odpady w postaci szlamów są zanieczyszczone olejami, zgodnie z katalogiem odpadów należą do olejów odpadowych, co oznacza, że sposób postepowania z nimi powinien być taki jak z odpadami olejowymi. Jak postępować z tego typu odpadami?

AWA71

Jak wyliczyć opłatę podwyższoną za składowanie odpadów?

Podmiot składujący odpady musi naliczać opłatę za korzystanie ze środowiska, a za brak wymaganego zezwolenia na składowanie odpadów grozi mu tzw. opłata podwyższona. Z tego artykułu dowiesz się, jak wyliczyć taką opłatę za 2017 rok.

Dowiedz się, co się zmieniło w zakresie odpadów niebezpiecznych!

20 grudnia Prezydent podpisał ustawę z 24 listopada 2017 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja wprowadza zmiany w zakresie transportu towarów niebezpiecznych drogą lądową oraz klasyfikacji odpadów niebezpiecznych. Szczegóły poniżej.

AWA70

Dowiedz się, co się zmieni w zakresie kart przekazania odpadów

Dnia 24 listopada na posiedzeniu Sejmu została uchwalona ustawa o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. Ustawa ta wprowadza zupełnie nową formę dokumentu – kartę przekazania odpadów komunalnych. Co powinna zawierać taka karta oraz kogo dotyczy?

Co może skontrolować WIOŚ w firmie zajmującej się transportem odpadów?

  Do kontroli przeprowadzanej przez wojewódzki inspektorat ochrony środowiska warto przygotować się rzetelnie, by uniknąć kary. Czy oprócz WIOŚ jakieś inne organy mogą przeprowadzić kontrolę w przedsiębiorstwie transportującym odpady?

Przekazanie palet do skupu – czy jest legalne?

Czy pozbywając się palet drewnianych po surowcach, mam je przekazywać firmie z uprawnieniami jako odpad o kodzie 15 01 03, czy mogę oddać do punktu skupu palet?

AWA69

Obowiązują nowe grupy sprzętu – nie zapomnij o zmianie wpisu do rejestru GIOŚ!

Od 1 stycznia 2018 r. zmienił się sposób klasyfikacji sprzętu elektrycznego i elektronicznego do grup i rodzajów. Zrezygnowano z dotychczasowego podziału na 10 grup na rzecz wyodrębnienia tylko 6 grup. Co ta zmiana dla nas oznacza?

Jak otworzyć punkt skupu odpadów? Podpowiadamy w trzech krokach

Punkt skupu odpadów najczęściej kojarzony jest ze skupem złomu, chociaż nierzadko towarzyszy mu zbieranie papieru i makulatury, tworzyw sztucznych czy też zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz baterii i akumulatorów. Poniżej znajdziesz wskazówki, które pomogą Ci otworzyć tego typu działalność.

Od 1 stycznia 2018 r. zmiany w ustawie o opakowaniach

Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw ma na celu dostosowanie polskiego prawa do przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2015/720 z 29 kwietnia 2015 r. zmieniającej dyrektywę 94/62/WE w odniesieniu do zmniejszenia zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy. Co to dla nas oznacza?