Czego może wymagać gmina w zakresie pojemników na odpady?

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach rada gminy jest zobowiązana, by określić m.in. rodzaj i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, a także warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym. Czy może natomiast wskazać właścicielowi posesji, gdzie ma trzymać kontenery na śmieci lub stawiać wymogi co do takiego miejsca, np. żeby grunt był utwardzony?

Błędna klasyfikacja odpadu – co dalej

Pytanie: Pytanie: Czy opakowania po środkach niebezpiecznych to odpady niebezpieczne? Jak je zaklasyfikować i co z nimi zrobić?

Projekty rozporządzeń

25 stycznia 2018 r.Projekt rozporządzenia ministra środowiska w sprawie wzorów sprawozdań o odpadach komunalnych, odebranych nieczystościach ciekłych oraz realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi

Kiedy trzeba przygotować podstawową charakterystykę odpadów?

Kartę charakterystyki odpadu opracowuje się dla wszystkich odpadów przekazywanych na składowisko odpadów. Sporządza ją posiadacz odpadu odpowiedzialny za gospodarowanie nimi. Kryteria i procedury związane z dopuszczeniem odpadów do składowania zostały określone w art. 110–120 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach.

Jakie uprawnienia ma gmina wobec śmieciowych dłużników

Organy władzy samorządowej mają w kwestii rozliczania z opłat za śmieci takie uprawnienia jak organy podatkowe. Mogą skontrolować, czy właściciel nieruchomości złożył deklarację śmieciową, czy została wypełniona prawidłowo, czy nie ma w niej jakichś luk lub fałszywych informacji.

Jakie są skutki współpracy z firmą zewnętrzną w zakresie ochrony środowiska?

Nawet jeżeli zatrudnisz specjalistę ds. ochrony środowiska z firmy zewnętrznej, to i tak Twój zakład ponosi odpowiedzialność administracyjną i karną za niedopełnienie obowiązków, np. złożenie sprawozdania o odpadach po terminie. To,w jaki sposób już rozliczysz się z pracownikiem, który nie dopełnił swoich obowiązków, zależy de facto od Ciebie.

SWA26

Kiedy WIOŚ może wstrzymać działalność?

WIOŚ wstrzymuje, w drodze decyzji, działalność posiadacza odpadów, w przypadku gdy posiadacz ten m.in.:

Dokumenty niezbędne do wniosku o wydanie zezwolenia

Do wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie oraz przetwarzanie odpadów należy dołączyć szereg dokumentów, o których mowa poniżej.

Co powinien zawierać wniosek o zezwolenia na zbieranie odpadów?

Zezwolenie na zbieranie odpadów wydaje się na wniosek posiadacza odpadów.

AWA82

Co zawiera nowy projekt ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach?

W dniu 31 sierpnia 2018 r. na stronie rządowego centrum legislacji pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, który stawia sobie za cel rozwiązanie aktualnych problemów związanych z gospodarką odpadami.

AWA80

Co nowego w prawie?

10 lipca 2018 r. – projekt rozporządzenia ministra środowiska w sprawie funkcjonowania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami

Baterie jako element urządzenia wielkogabarytowego

Podstawową przesłanką do objęcia baterii stanowiących element wielkogabarytowego urządzenia niepodlegającego pod ustawę o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (ZSEE) obowiązkiem sprawozdawczym jest objęcie ich zakresem ustawy o bateriach i akumulatorach, niezależnie od tego, czy stanowią część składową urządzenia lub dodatek do innych produktów.

AWA79

Czy warto prowadzić ewidencję odpadów w formie elektronicznej?

Prowadzenie ewidencji odpadów, które są wytwarzane w zakładzie, w formie elektronicznej, przynosi korzyści zarówno klientom przedsiębiorstwa, jak i wynikom finansowym firmy.

Co nowego w prawie?

3 lipca 2018 r. projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska

Co gmina może zrobić z porzuconymi autami?

Prawo do usunięcia zużytego pojazdu z publicznego terenu ma m.in. gmina. Podpowiadamy, jak w sześciu krokach przeprowadzić taką procedurę i skąd wziąć środki na pokrycie kosztów z tym związanych.

AWA78

Co grozi za brak rejestracji w BDO?

Pytanie: Pytanie: Jakie konsekwencje może ponieść firma, która nie zdążyła złożyć wniosku do 24 lipca 2018 r. o wpis do rejestru BDO? Jakie sankcje karne jej za to grożą?

AWA77

Bhp podczas produkcji masy celulozowej, papieru i wyrobów z papieru

Praca w zakładzie zajmującym się produkcją masy celulozowej, papieru i wyrobów z papieru może wiązać się z wieloma zagrożeniami dla pracowników. Zanim produkcja ruszy powinny zostać spełnione odpowiednie wymogi bhp.

AWA76

BDO nie tylko dla komisów samochodowych

Przedsiębiorcy sprowadzający z zagranicy pojazdy czy sprzęt elektroniczny zawierający elementy podlegające opłacie produktowej muszą się liczyć z obowiązkiem ponoszenia tej opłaty, jak również z koniecznością wpisu do rejestru będącego elementem BDO.

SWA24

Baza danych o odpadach

Od 24 stycznia 2018 r. została uruchomiona internetowa baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami – BDO. Wprowadzane do niej dane mają pomóc m.in. w walce z szarą strefą w gospodarce odpadami. Z tego wydania dowiesz się przykładowo, kto będzie wpisany do BDO z urzędu, a kto musi dokonać tego samodzielnie –na wniosek.

AWA72

Nadzór rynku w ochronie środowiska – o co chodzi?

Prowadzę handel detaliczny sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Otrzymałem zawiadomienie od WIOŚ o planowanym terminie rozpoczęcia kontroli w zakresie nadzoru rynku. Na czym będzie polegała ta kontrola?

Importowałeś niewielką ilość sprzętu? Dowiedz się, czy masz jakieś obowiązki

Importowaliśmy sprzęt elektroniczny o masie poniżej 100 kg. Czy jesteśmy zobligowani wykonać obowiązki spoczywające na wprowadzającym sprzęt elektroniczny i elektryczny?

Firma odpadowa bez ograniczeń mpzp? Jest to możliwe!

Czy zbieranie i przetwarzanie odpadów musi być prowadzone tylko na terenie wyznaczonym do tego w miejscowym planie zagospodarowania? Naczelny Sąd Administracyjny wydał w takiej sprawie wyrok korzystny dla przedsiębiorcy.

AWA71

Deska do prasowania – czy jest sprzętem zgodnie z ustawą ZSEE?

   Zwracam się do Państwa z prośbą o pomoc w interpretacji ustawy o zużytymsprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Jesteśmy firmą produkującą deski doprasowania. Mamy produkt, a w jego skład wchodzi gniazdo elektro, które jest podłączane do deski do prasowania. Pytanie brzmi, czy w myśl ustawy całyprodukt jest urządzeniem elektrycznym, czy jedynie samo przyłącze elektro?

5 najważniejszych zmian, które wprowadza Nowe prawo wodne

Nowa ustawa, która obowiązuje od 1 stycznia 2018 r. (poza paroma wyjątkami) powstała, by uporządkować systemu zarządzania gospodarką wodną. Wprowadzono tym aktem wiele zmian dla przedsiębiorców, urzędników i gospodarstw rolnych.

Baza danych o odpadach – kiedy zacznie obowiązywać?

Właściwy miejscowo marszałek województwa będzie prowadził rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Rejestr stanowić będzie integralną część BDO i będzie dostępny do publicznej wiadomości. Wpis podmiotu dokonywany będzie z urzędu lub na wniosek.

AWA70

Jak prowadzić ewidencję opakowań?

Proszę podać przykłady ewidencji opakowań transportowych. Jakie dokumenty do tej ewidencji musimy posiadać? Czy ilości muszą być powiązane z fakturą? Jak to technicznie prowadzić? Kiedy trzeba ważyć te opakowania? Kto to powinien robić?

AWA69

Dowiedz się, kiedy nie musisz uiszczać opłaty produktowej

Opłata produktowa jest stosowana, by zmotywować przedsiębiorców wprowadzających m.in. sprzęt elektryczny i elektroniczny do wywiązywania się z ustawowych obowiązków finansowania i organizowania właściwego zagospodarowania odpadów. Poniżej znajdziesz wskazówki, które pomogą Ci uniknąć tej swoistej kary.

31 stycznia mija termin sporządzenia sprawozdania azbestowego

Do końca stycznia przedsiębiorcy są zobowiązani do przedłożenia marszałkowi województwa „Informacji o wyrobach zawierających azbest”. Jeśli więc takie posiadasz, masz obowiązek dokonać oceny, udokumentowa ilość