Rodzaje odpadów wytwarzanych podczas produkcji elementów stalowych

Podczas produkcji elementów stalowych powstają przede wszystkim odpady spawalnicze, z procesu toczenia, szlifowania. Ponadto często gotowe elementy są malowane, co powoduje wytwarzanie dodatkowej grupy odpadów.

Problemowa obróbka metalu

Pozwolenie na wytwarzanie odpadów jest wymagane w przypadku wytwarzania powyżej 1 tony/rok odpadów niebezpiecznych oraz 5000 ton/rok odpadów innych niż niebezpieczne. Poza tym kluczową kwestią decydującą o konieczności posiada pozwolenia na wytwarzanie odpadów jest ustalenie, czy odpady powstają w instalacji, czy poza nią. Poniżej szczegóły.

Problem z podrzuconymi odpadami

Za podrzucone śmieci niestety odpowiada właściciel terenu. Bez względu na ich ilość, należy je traktować tak, jakby były wytworzone na terenie, na którym się znalazły. Oczywiście, jeśli sprawca jest znany, można dochodzić swoich praw w postępowaniu cywilnoprawnym. Poza tym niezwłocznie należy zawiadomić organy ochrony środowiska, np. wójta, burmistrza, prezydenta miasta, a także WIOŚ.

Obowiązki podmiotów sprzedających niehermetycznie zamknięte urządzenia

Niehermetycznie zamknięte urządzenia napełnione fluorowanymi gazami cieplarnianymi mogą być sprzedawane tylko użytkownikowi końcowemu, i to wyłącznie w przypadku gdy zostaną przedstawione dowody, że instalowanie urządzenia będzie przeprowadzone przez podmiot certyfikowany.

Kiedy kompostownia musi być zatwierdzona przez powiatowego lekarza weterynarii?

Pytanie: Pytanie: Czy kompostownia wytwarzająca kompost zakwalifikowany jako odpad o kodzie 19 05 03, który trafia na składowisko odpadów, powinna być zatwierdzona przez powiatowego lekarza weterynarii? Czy kompostownie, które przetwarzają odpady kuchenne również podlegają pod ten obowiązek?

Kiedy folia staje się odpadem opakowaniowym?

Pytanie: Pytanie: Zamawiamy do naszego zakładu półprodukty, które przyjeżdżają w opakowaniach zbiorczych na paletach i są owinięte folią. Czy taka folia kwalifikuje się jako odpad opakowaniowy? Jeśli tak, to jakie obowiązki są z tym związane?

Jakie są zasady łączenia odpadów komunalnych?

Odpady komunalne zbierane selektywnie i odpady zmieszane powinny być gromadzone osobno, z uwzględnieniem poszczególnych grup i charakteru miejsca ich powstawania.

Jakie obowiązki ma demontujący dach z azbestu

Właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości, z której usuwany jest azbest, zobowiązany jest zgłosić przedmiotowe prace do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej. Odpady należy zaklasyfikować odpowiednio do procesu, w którym są wytwarzane.

SWA26

Kiedy WIOŚ może wstrzymać działalność?

WIOŚ wstrzymuje, w drodze decyzji, działalność posiadacza odpadów, w przypadku gdy posiadacz ten m.in.:

Dokumenty niezbędne do wniosku o wydanie zezwolenia

Do wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie oraz przetwarzanie odpadów należy dołączyć szereg dokumentów, o których mowa poniżej.

Co powinien zawierać wniosek o zezwolenia na zbieranie odpadów?

Zezwolenie na zbieranie odpadów wydaje się na wniosek posiadacza odpadów.

AWA82

Co zawiera nowy projekt ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach?

W dniu 31 sierpnia 2018 r. na stronie rządowego centrum legislacji pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, który stawia sobie za cel rozwiązanie aktualnych problemów związanych z gospodarką odpadami.

AWA80

Co nowego w prawie?

10 lipca 2018 r. – projekt rozporządzenia ministra środowiska w sprawie funkcjonowania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami

Baterie jako element urządzenia wielkogabarytowego

Podstawową przesłanką do objęcia baterii stanowiących element wielkogabarytowego urządzenia niepodlegającego pod ustawę o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (ZSEE) obowiązkiem sprawozdawczym jest objęcie ich zakresem ustawy o bateriach i akumulatorach, niezależnie od tego, czy stanowią część składową urządzenia lub dodatek do innych produktów.

AWA79

Czy warto prowadzić ewidencję odpadów w formie elektronicznej?

Prowadzenie ewidencji odpadów, które są wytwarzane w zakładzie, w formie elektronicznej, przynosi korzyści zarówno klientom przedsiębiorstwa, jak i wynikom finansowym firmy.

Co nowego w prawie?

3 lipca 2018 r. projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska

Co gmina może zrobić z porzuconymi autami?

Prawo do usunięcia zużytego pojazdu z publicznego terenu ma m.in. gmina. Podpowiadamy, jak w sześciu krokach przeprowadzić taką procedurę i skąd wziąć środki na pokrycie kosztów z tym związanych.

AWA78

Co grozi za brak rejestracji w BDO?

Pytanie: Pytanie: Jakie konsekwencje może ponieść firma, która nie zdążyła złożyć wniosku do 24 lipca 2018 r. o wpis do rejestru BDO? Jakie sankcje karne jej za to grożą?

AWA77

Bhp podczas produkcji masy celulozowej, papieru i wyrobów z papieru

Praca w zakładzie zajmującym się produkcją masy celulozowej, papieru i wyrobów z papieru może wiązać się z wieloma zagrożeniami dla pracowników. Zanim produkcja ruszy powinny zostać spełnione odpowiednie wymogi bhp.

AWA76

BDO nie tylko dla komisów samochodowych

Przedsiębiorcy sprowadzający z zagranicy pojazdy czy sprzęt elektroniczny zawierający elementy podlegające opłacie produktowej muszą się liczyć z obowiązkiem ponoszenia tej opłaty, jak również z koniecznością wpisu do rejestru będącego elementem BDO.

SWA24

Baza danych o odpadach

Od 24 stycznia 2018 r. została uruchomiona internetowa baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami – BDO. Wprowadzane do niej dane mają pomóc m.in. w walce z szarą strefą w gospodarce odpadami. Z tego wydania dowiesz się przykładowo, kto będzie wpisany do BDO z urzędu, a kto musi dokonać tego samodzielnie –na wniosek.

AWA72

Nadzór rynku w ochronie środowiska – o co chodzi?

Prowadzę handel detaliczny sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Otrzymałem zawiadomienie od WIOŚ o planowanym terminie rozpoczęcia kontroli w zakresie nadzoru rynku. Na czym będzie polegała ta kontrola?

Importowałeś niewielką ilość sprzętu? Dowiedz się, czy masz jakieś obowiązki

Importowaliśmy sprzęt elektroniczny o masie poniżej 100 kg. Czy jesteśmy zobligowani wykonać obowiązki spoczywające na wprowadzającym sprzęt elektroniczny i elektryczny?

Firma odpadowa bez ograniczeń mpzp? Jest to możliwe!

Czy zbieranie i przetwarzanie odpadów musi być prowadzone tylko na terenie wyznaczonym do tego w miejscowym planie zagospodarowania? Naczelny Sąd Administracyjny wydał w takiej sprawie wyrok korzystny dla przedsiębiorcy.

AWA71

Deska do prasowania – czy jest sprzętem zgodnie z ustawą ZSEE?

   Zwracam się do Państwa z prośbą o pomoc w interpretacji ustawy o zużytymsprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Jesteśmy firmą produkującą deski doprasowania. Mamy produkt, a w jego skład wchodzi gniazdo elektro, które jest podłączane do deski do prasowania. Pytanie brzmi, czy w myśl ustawy całyprodukt jest urządzeniem elektrycznym, czy jedynie samo przyłącze elektro?

5 najważniejszych zmian, które wprowadza Nowe prawo wodne

Nowa ustawa, która obowiązuje od 1 stycznia 2018 r. (poza paroma wyjątkami) powstała, by uporządkować systemu zarządzania gospodarką wodną. Wprowadzono tym aktem wiele zmian dla przedsiębiorców, urzędników i gospodarstw rolnych.

Baza danych o odpadach – kiedy zacznie obowiązywać?

Właściwy miejscowo marszałek województwa będzie prowadził rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Rejestr stanowić będzie integralną część BDO i będzie dostępny do publicznej wiadomości. Wpis podmiotu dokonywany będzie z urzędu lub na wniosek.

AWA70

Jak prowadzić ewidencję opakowań?

Proszę podać przykłady ewidencji opakowań transportowych. Jakie dokumenty do tej ewidencji musimy posiadać? Czy ilości muszą być powiązane z fakturą? Jak to technicznie prowadzić? Kiedy trzeba ważyć te opakowania? Kto to powinien robić?

AWA69

Dowiedz się, kiedy nie musisz uiszczać opłaty produktowej

Opłata produktowa jest stosowana, by zmotywować przedsiębiorców wprowadzających m.in. sprzęt elektryczny i elektroniczny do wywiązywania się z ustawowych obowiązków finansowania i organizowania właściwego zagospodarowania odpadów. Poniżej znajdziesz wskazówki, które pomogą Ci uniknąć tej swoistej kary.

31 stycznia mija termin sporządzenia sprawozdania azbestowego

Do końca stycznia przedsiębiorcy są zobowiązani do przedłożenia marszałkowi województwa „Informacji o wyrobach zawierających azbest”. Jeśli więc takie posiadasz, masz obowiązek dokonać oceny, udokumentowa ilość