Czy warto prowadzić ewidencję odpadów w formie elektronicznej?

Prowadzenie ewidencji odpadów, które są wytwarzane w zakładzie, w formie elektronicznej, przynosi korzyści zarówno klientom przedsiębiorstwa, jak i wynikom finansowym firmy.

Co nowego w prawie?

3 lipca 2018 r. projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska

Co gmina może zrobić z porzuconymi autami?

Prawo do usunięcia zużytego pojazdu z publicznego terenu ma m.in. gmina. Podpowiadamy, jak w sześciu krokach przeprowadzić taką procedurę i skąd wziąć środki na pokrycie kosztów z tym związanych.

Zmiany prawne

11 kwietnia 2018 r.Prezydent podpisał ustawę o zmianie ustawy o mikroorganizmach i organizmach genetycznie zmodyfikowanych

W jaki sposób wykorzystać produkty uboczne – obierzyny z warzyw?

Produkty uboczne i odpady z przemysłu spożywczego można z powodzeniem wykorzystać do produkcji biogazu. Nadają się do tego m.in.: wywar gorzelniany, młóto, wysłodki buraczane, pulpa ziemniaczana, wytłoki z owoców (powstające przy produkcji soków), pestki z jabłek, melasa buraczana, tłuszcze odpadowe, obierki ziemniaczane i odpady ziemniaków, odpady owoców, warzyw, kawy, herbaty, tytoniu i wiele innych. Co na to ustawa o odpadach?

Uznanie przedmiotu za produkt uboczny nie będzie już takie łatwe

W dniu 15 czerwca 2018 r. uchwalono nowelizację Prawa ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach. Zaproponowane zostały m.in. zmiany dotyczące uznania przedmiotu za produkt uboczny oraz możliwość nakładania przez organ na prowadzących instalację obowiązków pomiarowych w szerszym zakresie, niż było to dotychczas.

Ulgi w opłacie za odbiór odpadów komunalnych

Pytanie: Pytanie: Czy jeżeli nie posiadam karty dużej rodziny, a mam czwórkę dzieci, przysługuje mi ulga w opłatach za gospodarowanie odpadami komunalnymi?

Uciążliwe zbieranie odpadów

Zezwolenie na zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne wydaje starosta lub prezydent miasta – w przypadku miasta na prawach powiatu. Natomiast jeżeli zbiórka prowadzona jest na terenie zamkniętym, zezwolenie wydaje RDOŚ. Jak można potwierdzić, czy ktoś ma stosowną zgodę organu? Kto kontroluje tego typu działalność?

Stosujesz kruszarkę do gruzu – oto, co powinieneś wiedzieć

Kruszarka mobilna stanowi instalację z uwagi na to, że na proces kruszenia składa się wiele procesów, tj. rozrabianie, sortowanie, ładowanie do zasobnika kruszarki, wydzielanie frakcji drobnej na ruszcie wibracyjnym, skruszanie pozostałych odpadów. Gruz z kruszarki rozdrobniony na mniejsze elementy dalej pozostaje odpadem. Tego typu działalność stanowi proces odzysku R12 – wymiana odpadów w celu poddania ich któremukolwiek z procesów wymienionych w pozycji R1–R11. Z tego też powodu należy uzyskać zezwolenie na przetwarzanie odpadów, zgodnie z ustawą o odpadach.

SWA26

Kiedy WIOŚ może wstrzymać działalność?

WIOŚ wstrzymuje, w drodze decyzji, działalność posiadacza odpadów, w przypadku gdy posiadacz ten m.in.:

Dokumenty niezbędne do wniosku o wydanie zezwolenia

Do wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie oraz przetwarzanie odpadów należy dołączyć szereg dokumentów, o których mowa poniżej.

Co powinien zawierać wniosek o zezwolenia na zbieranie odpadów?

Zezwolenie na zbieranie odpadów wydaje się na wniosek posiadacza odpadów.

AWA82

Co zawiera nowy projekt ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach?

W dniu 31 sierpnia 2018 r. na stronie rządowego centrum legislacji pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, który stawia sobie za cel rozwiązanie aktualnych problemów związanych z gospodarką odpadami.

AWA80

Co nowego w prawie?

10 lipca 2018 r. – projekt rozporządzenia ministra środowiska w sprawie funkcjonowania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami

Baterie jako element urządzenia wielkogabarytowego

Podstawową przesłanką do objęcia baterii stanowiących element wielkogabarytowego urządzenia niepodlegającego pod ustawę o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (ZSEE) obowiązkiem sprawozdawczym jest objęcie ich zakresem ustawy o bateriach i akumulatorach, niezależnie od tego, czy stanowią część składową urządzenia lub dodatek do innych produktów.

AWA79

Czy warto prowadzić ewidencję odpadów w formie elektronicznej?

Prowadzenie ewidencji odpadów, które są wytwarzane w zakładzie, w formie elektronicznej, przynosi korzyści zarówno klientom przedsiębiorstwa, jak i wynikom finansowym firmy.

Co nowego w prawie?

3 lipca 2018 r. projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska

Co gmina może zrobić z porzuconymi autami?

Prawo do usunięcia zużytego pojazdu z publicznego terenu ma m.in. gmina. Podpowiadamy, jak w sześciu krokach przeprowadzić taką procedurę i skąd wziąć środki na pokrycie kosztów z tym związanych.

AWA78

Co grozi za brak rejestracji w BDO?

Pytanie: Pytanie: Jakie konsekwencje może ponieść firma, która nie zdążyła złożyć wniosku do 24 lipca 2018 r. o wpis do rejestru BDO? Jakie sankcje karne jej za to grożą?

AWA77

Bhp podczas produkcji masy celulozowej, papieru i wyrobów z papieru

Praca w zakładzie zajmującym się produkcją masy celulozowej, papieru i wyrobów z papieru może wiązać się z wieloma zagrożeniami dla pracowników. Zanim produkcja ruszy powinny zostać spełnione odpowiednie wymogi bhp.

AWA76

BDO nie tylko dla komisów samochodowych

Przedsiębiorcy sprowadzający z zagranicy pojazdy czy sprzęt elektroniczny zawierający elementy podlegające opłacie produktowej muszą się liczyć z obowiązkiem ponoszenia tej opłaty, jak również z koniecznością wpisu do rejestru będącego elementem BDO.

SWA24

Baza danych o odpadach

Od 24 stycznia 2018 r. została uruchomiona internetowa baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami – BDO. Wprowadzane do niej dane mają pomóc m.in. w walce z szarą strefą w gospodarce odpadami. Z tego wydania dowiesz się przykładowo, kto będzie wpisany do BDO z urzędu, a kto musi dokonać tego samodzielnie –na wniosek.

AWA72

Nadzór rynku w ochronie środowiska – o co chodzi?

Prowadzę handel detaliczny sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Otrzymałem zawiadomienie od WIOŚ o planowanym terminie rozpoczęcia kontroli w zakresie nadzoru rynku. Na czym będzie polegała ta kontrola?

Importowałeś niewielką ilość sprzętu? Dowiedz się, czy masz jakieś obowiązki

Importowaliśmy sprzęt elektroniczny o masie poniżej 100 kg. Czy jesteśmy zobligowani wykonać obowiązki spoczywające na wprowadzającym sprzęt elektroniczny i elektryczny?

Firma odpadowa bez ograniczeń mpzp? Jest to możliwe!

Czy zbieranie i przetwarzanie odpadów musi być prowadzone tylko na terenie wyznaczonym do tego w miejscowym planie zagospodarowania? Naczelny Sąd Administracyjny wydał w takiej sprawie wyrok korzystny dla przedsiębiorcy.

AWA71

Deska do prasowania – czy jest sprzętem zgodnie z ustawą ZSEE?

   Zwracam się do Państwa z prośbą o pomoc w interpretacji ustawy o zużytymsprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Jesteśmy firmą produkującą deski doprasowania. Mamy produkt, a w jego skład wchodzi gniazdo elektro, które jest podłączane do deski do prasowania. Pytanie brzmi, czy w myśl ustawy całyprodukt jest urządzeniem elektrycznym, czy jedynie samo przyłącze elektro?

5 najważniejszych zmian, które wprowadza Nowe prawo wodne

Nowa ustawa, która obowiązuje od 1 stycznia 2018 r. (poza paroma wyjątkami) powstała, by uporządkować systemu zarządzania gospodarką wodną. Wprowadzono tym aktem wiele zmian dla przedsiębiorców, urzędników i gospodarstw rolnych.

Baza danych o odpadach – kiedy zacznie obowiązywać?

Właściwy miejscowo marszałek województwa będzie prowadził rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Rejestr stanowić będzie integralną część BDO i będzie dostępny do publicznej wiadomości. Wpis podmiotu dokonywany będzie z urzędu lub na wniosek.

AWA70

Jak prowadzić ewidencję opakowań?

Proszę podać przykłady ewidencji opakowań transportowych. Jakie dokumenty do tej ewidencji musimy posiadać? Czy ilości muszą być powiązane z fakturą? Jak to technicznie prowadzić? Kiedy trzeba ważyć te opakowania? Kto to powinien robić?

AWA69

Dowiedz się, kiedy nie musisz uiszczać opłaty produktowej

Opłata produktowa jest stosowana, by zmotywować przedsiębiorców wprowadzających m.in. sprzęt elektryczny i elektroniczny do wywiązywania się z ustawowych obowiązków finansowania i organizowania właściwego zagospodarowania odpadów. Poniżej znajdziesz wskazówki, które pomogą Ci uniknąć tej swoistej kary.

31 stycznia mija termin sporządzenia sprawozdania azbestowego

Do końca stycznia przedsiębiorcy są zobowiązani do przedłożenia marszałkowi województwa „Informacji o wyrobach zawierających azbest”. Jeśli więc takie posiadasz, masz obowiązek dokonać oceny, udokumentowa ilość