Walka z „szarą strefą”

BDO ma pełnić nie tylko rolę rejestru, ale także być dodatkowym narzędziem dla Inspekcji Ochrony Środowiska oraz organów ochrony środowiska, jak też organów ścigania, Inspekcji Transportu Drogowego i innych służb w walce z tzw. szarą strefą w gospodarce odpadami. BDO ma stanowić cenne narzędzie pracy zarówno dla organów administracji samorządowej, jak i Inspekcji Ochrony Środowiska, które ułatwi wykonywanie czynności i przede wszystkich przyspieszy dostęp do danych dotyczących gospodarowania odpadami przez posiadaczy odpadów.

Sprzęt elektryczny i elektroniczny

W związku z utworzeniem oraz uruchomieniem BDO konieczna stała się zmiana przepisów dotyczących sprawozdawczości przedsiębiorców gospodarujących sprzętem elektrycznym i elektronicznym oraz zużytym sprzętem. Oznacza to tym samym, że sprawozdanie za rok 2017 przedsiębiorcy powinni sporządzić i przekazać do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (GIOŚ) zgodnie z przepisami ustawy z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1495 ze zm.).

Podsumowanie

Nie ma wątpliwości, że w dobie informatyzacji danych wdrożenie omawianego systemu stało się konieczne. Jeśli organy udostępnią przedsiębiorcom odpowiednie materiały edukacyjne lub szkolenia internetowe, a sama baza będzie sprawnie funkcjonować, można uznać, że system ułatwi pracę, oszczędzając pracownikom kilkugodzinne wertowanie dokumentów papierowych oraz wysyłanie sprawozdań w formie tradycyjnej.

Kto prowadzi i nadzoruje BDO

Podmiot odpowiedzialny za prowadzenie BDO został wskazany w art. 80 ust. 1 ustawy o odpadach i jest nim marszałek województwa.

Informacje objęte rejestrem przedsiębiorców

Jak wskazano powyżej, BDO zawiera informacje objęte rejestrem podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Wpis dokonywany jest przez marszałka województwa na wniosek przedsiębiorcy lub z urzędu. Dokonanie wpisu skutkuje utworzeniem indywidualnego konta w BDO (wraz z przypisaniem loginu i hasła) oraz nadaniem indywidualnego konta rejestrowego.

Ewidencja odpadów

Z dniem 1 stycznia 2020 r. zmienią się zasady prowadzenia ewidencji odpadów, która ma być prowadzona elektronicznie, wyłącznie za pośrednictwem BDO w trybie bezpośredniego połączenia z bazą. Ewidencja odpadów będzie wymagać również posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP.

Co zawiera BDO

W BDO gromadzi się informacje o:

BDO nie dotyczy wszystkich

Zgodnie z art. 51 ust. 2 ustawy o odpadach (uo) wpisowi do rejestru nie podlegają:

SWA26

Okresy przejściowe

Do wszystkich spraw o wydanie zezwoleń na: zbieranie odpadów, przetwarzanie odpadów, wytwarzanie odpadów uwzględniających zbieranie odpadów lub przetwarzanie odpadów, pozwoleń zintegrowanych uwzględniających zbieranie odpadów lub przetwarzanie odpadów, decyzji zatwierdzających instrukcję prowadzenia składowiska odpadów, – wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy nowe.

Odmowa wydania zezwolenia

Organ wydający zezwolenie odmawia jego udzielenia jeśli m.in.:

Nowe zasady gospodarowania odpadami

Od 5 września 2018 r. obowiązują nowe zasady gospodarowania odpadami. Szczegóły znajdziesz w dzisiejszym wydaniu.

AWA82

Gospodarowanie odpadami podczas rekultywacji terenu

Podmiot prowadzący prace likwidacyjno - rekultywacyjne jest wytwórcą odpadów powstałych na danym terenie w związku z realizacją przedsięwzięcia. Wiąże się to z różnymi obowiązkami. Poniżej dowiesz się z jakimi.

Dotacje na gospodarkę odpadami w 2018 roku

Do godziny 15.30 dnia 21 grudnia 2018 r. można składać do NFOŚiGW wnioski o dofinansowanie projektów inwestycyjnych dotyczących gospodarki odpadami. Pożyczki będą udzielane w ramach Programu Priorytetowego Racjonalna gospodarka odpadami.

Czy wytwarzający odpady musi sporządzać operat ppoż.?

Pytanie: Pytanie: Czy podmioty, które nie zbierają odpadów, ani ich nie przetwarzają, a jedynie je wytwarzają i magazynują na swoim terenie (w tym też odpady niebezpieczne), są objęte nowelizacją ustawy o odpadach, która weszła w życie 5 września 2018 r.? Czy takie podmioty też mają opracowywać operat ppoż?

AWA81

Dla jakich odpadów należy sporządzać podstawową charakterystykę odpadów?

Pytanie: Pytanie: Czy podstawowa charakterystyka odpadów przekazywanych na składowisko musi być sporządzona dla wszystkich odpadów, czy tylko tych z instalacji do przetwarzania? Czy inne odpady, np. wióry stalowe z obróbki metali, opakowania z tworzyw sztucznych, sprzęt komputerowy, które nie były przetworzone w instalacji, też wymagają sporządzenia karty?

Zmiany w prawie

Dnia 8 września 2018 r. weszło w życie rozporządzenie ministra środowiska w sprawie wzorów sprawozdań o odebranych i zebranych odpadach komunalnych, odebranych nieczystościach ciekłych oraz realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi

Rejestr w BDO eksportera produktów w opakowaniach

Przedsiębiorca dokonujący eksportu produktów w opakowaniach podlega wpisowi do rejestru prowadzonego przez marszałka województwa. Brak wpisu oznacza, że podmiot nie może prowadzić działalności w tym zakresie.

AWA80

Jak wyznaczyć suchą masę odpadu?

Pytanie: Pytanie: Firma XYZ w ramach świadczonych usług zajmuje się odbiorem od klientów odpadów o kodzie 19 08 99 (inne niewymienione odpady) pochodzących ze zbiorników w oczyszczalni ścieków. W 2017 r. firma wytworzyła 15 Mg/rok ww. odpadu. Do sprawozdania o odpadach, które należy przedłożyć do marszałka do 15 marca każdego roku, należy dla tego kodu odpadu wyliczyć suchą masę odpadu. Jak ją wyznaczyć?

Dwa pytania odnośnie rejestru BDO

Pytanie: Pytanie 1. Czy przedsiębiorca świadczący dla pracowników naszego urzędu gminy dowóz jedzenia w jednorazowych opakowaniach powinien uzyskać wpis do BDO?

AWA79

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego a gospodarka odpadami

Pytanie: Pytanie: Czy planując działalność związaną z przetwarzaniem odpadów, powinniśmy wcześniej sprawdzić, czy działka, na której chcemy ją prowadzić, objęta jest zapisami MPZP? Czy niezgodność z MPZP wyklucza taką inwestycję?

Magazyn odpadów niebezpiecznych – wymagania

Magazynowanie odpadów, a zatem ich czasowe przechowywanie, powinno odbywać się zgodnie z wymaganiami w zakresie ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa życia i zdrowia ludzi, w szczególności w sposób uwzględniający właściwości chemiczne i fizyczne odpadów, w tym stan skupienia oraz zagrożenia, które mogą powodować.

Jak prawidłowo zaklasyfikować odpady z kartonów?

Pytanie: Pytanie: Czy zakrwawioną folię i karton mogę przyjmować pod kodem 15 01 02 oraz 15 01 01, czy też ze względu na pochodzenie powinnam je klasyfikować do innej grupy?

AWA78

Jaki jest zakres rejestru BDO przy gospodarowaniu odpadami w kilku obszarach?

Wspólny numer rejestrowy na prowadzenie zbierania, przetwarzania oraz transportu odpadów jedynie scala zakres działalności podmiotu, ale nie zastępuje zezwoleń (z wyjątkiem zezwolenia na transport). Jest swego rodzaju wizytówką zakładu, poświadczeniem pełnoprawnego funkcjonowania podmiotu w środowisku. To, że podmiot posiada już zezwolenie, nie oznacza, iż nie ma obowiązków w zakresie BDO.

Jak zaklasyfikować odpady z zakładowej apteczki

Postępowanie z odpadami medycznymi wymaga zachowania szczególnych środków ostrożności. Takich odpadów nie można po prostu wyrzucić do kosza. A jak postępować z przeterminowanymi opatrunkami z apteczki? Czy to też będą odpady medyczne?

Jak sprawdzić, czy firma ma pozwolenie na odbiór ścieków?

Jesteś nie jesteś pewny, czy ścieki odbiera firma posiadająca odpowiednią decyzję, możesz zwrócić się z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej do urzędu. Zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych wydaje na okres maksymalnie 10 lat właściwy miejscowo wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

AWA77

Jak wyliczyć opłatę produktową za opakowania?

Pytanie: Pytanie: Firma zajmuje się produkcją gumowych uszczelek. Nasze produkty pakujemy w opakowania i sprzedajemy na rynek krajowy i zagraniczny. Ostatnio otrzymaliśmy wezwanie z urzędu marszałkowskiego do naliczenia i wniesienia opłaty produktowej za ostatnie pięć lat. Jak to wyliczyć?

Do jakiej kategorii odpadów zaklasyfikować zużyte filtry i maski ochronne pracowników?

Pytanie: Pytanie: Nasi pracownicy używają w malarni masek z filtrami przeciwpyłowymi. Do jakiej kategorii odpadów zaklasyfikować ww. przedmioty po zużyciu?

Czy zużyty sprzęt ZSEE można oddać do punktu zbierania odpadów?

Jeżeli punkt skupu złomu posiada stosowne zezwolenia na zbieranie odpadów i jest wpisany do rejestru prowadzonego przez GIOŚ jako zbierający zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, to zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (ZSEE) można oddać do punktu zbierania odpadów.

AWA76

Gospodarka odpadami w gabinetach dentystycznych – jak powinna wyglądać?

Praca gabinetów dentystycznych wiąże się z wytwarzaniem odpadów medycznych. Są to przede wszystkim zużyte gaziki, rękawiczki ochronne, strzykawki, ale także zęby i resztki substancji do wypełnień. Odpady powstające podczas pracy stomatologów mogą stanowić poważne zagrożenie epidemiologiczne.

Czy zostanie powołany regulator opłat śmieciowych i będą zmiany w funkcjonowaniu RIPOK?

Związek Samorządów Polskich oraz inne niezrzeszone w nim gminy zgłaszają potrzebę wprowadzenia instytucji, która na wzór URE czuwałaby nad wysokością opłat ponoszonych na rzecz RIPOK.

Czy trociny to odpad, czy surowiec?

Pytanie: Pytanie: Jak zaklasyfikować trociny z obróbki drewna i płyt wiórowych w tartaku? Czy są odpadem, czy mogą być traktowane jako surowiec?

AWA75

Czego może wymagać gmina w zakresie pojemników na odpady?

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach rada gminy jest zobowiązana, by określić m.in. rodzaj i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, a także warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym. Czy może natomiast wskazać właścicielowi posesji, gdzie ma trzymać kontenery na śmieci lub stawiać wymogi co do takiego miejsca, np. żeby grunt był utwardzony?

Błędna klasyfikacja odpadu – co dalej

Pytanie: Pytanie: Czy opakowania po środkach niebezpiecznych to odpady niebezpieczne? Jak je zaklasyfikować i co z nimi zrobić?

Projekty rozporządzeń

25 stycznia 2018 r.Projekt rozporządzenia ministra środowiska w sprawie wzorów sprawozdań o odpadach komunalnych, odebranych nieczystościach ciekłych oraz realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi

SWA24

Ewidencja odpadów

Z dniem 1 stycznia 2020 r. zmienią się zasady prowadzenia ewidencji odpadów, która ma być prowadzona elektronicznie, wyłącznie za pośrednictwem BDO w trybie bezpośredniego połączenia z bazą. Ewidencja odpadów będzie wymagać również posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP.

Co zawiera BDO

W BDO gromadzi się informacje o:

BDO nie dotyczy wszystkich

Zgodnie z art. 51 ust. 2 ustawy o odpadach (uo) wpisowi do rejestru nie podlegają:

AWA72

Rekultywacja terenu krok po kroku

Jeśli prowadzenie Twojej działalność będzie obligowało do przeprowadzenia rekultywacji terenu pamiętaj, że czynność ta będzie wymagała wcześniejszego złożenia wniosku o wydanie decyzji w sprawie rekultywacji i zagospodarowania do starosty właściwego ze względu na miejsce prowadzonej działalności. Dowiedz się, jak przeprowadzić tę procedurę zgodnie z prawem.

Pojemnik na odpady komunalne – czy jest obowiązkowy?

Czy właściciel niewielkiego kiosku handlowego musi mieć kosz na śmieci? Okazuje się, że tak, nawet jeśli twierdzi, że odpadów nie wytwarza. Za brak takiego pojemnika można otrzymać grzywnę do 5.000 zł!

Opłata na publiczne kampanie edukacyjne – jak wyliczyć?

Opłatę za PKE w związku z wprowadzaniem na rynek krajowy produkty w opakowaniach wylicza się od 2014 roku włącznie. Wyróżnia się dwie metody realizacji publicznych kampanii edukacyjnych. Jak sprostać temu obowiązkowi?

AWA71

Deska do prasowania – czy jest sprzętem zgodnie z ustawą ZSEE?

   Zwracam się do Państwa z prośbą o pomoc w interpretacji ustawy o zużytymsprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Jesteśmy firmą produkującą deski doprasowania. Mamy produkt, a w jego skład wchodzi gniazdo elektro, które jest podłączane do deski do prasowania. Pytanie brzmi, czy w myśl ustawy całyprodukt jest urządzeniem elektrycznym, czy jedynie samo przyłącze elektro?

5 najważniejszych zmian, które wprowadza Nowe prawo wodne

Nowa ustawa, która obowiązuje od 1 stycznia 2018 r. (poza paroma wyjątkami) powstała, by uporządkować systemu zarządzania gospodarką wodną. Wprowadzono tym aktem wiele zmian dla przedsiębiorców, urzędników i gospodarstw rolnych.

Baza danych o odpadach – kiedy zacznie obowiązywać?

Właściwy miejscowo marszałek województwa będzie prowadził rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Rejestr stanowić będzie integralną część BDO i będzie dostępny do publicznej wiadomości. Wpis podmiotu dokonywany będzie z urzędu lub na wniosek.

AWA70

Jak prowadzić ewidencję opakowań?

Proszę podać przykłady ewidencji opakowań transportowych. Jakie dokumenty do tej ewidencji musimy posiadać? Czy ilości muszą być powiązane z fakturą? Jak to technicznie prowadzić? Kiedy trzeba ważyć te opakowania? Kto to powinien robić?

AWA69

Dowiedz się, kiedy nie musisz uiszczać opłaty produktowej

Opłata produktowa jest stosowana, by zmotywować przedsiębiorców wprowadzających m.in. sprzęt elektryczny i elektroniczny do wywiązywania się z ustawowych obowiązków finansowania i organizowania właściwego zagospodarowania odpadów. Poniżej znajdziesz wskazówki, które pomogą Ci uniknąć tej swoistej kary.

31 stycznia mija termin sporządzenia sprawozdania azbestowego

Do końca stycznia przedsiębiorcy są zobowiązani do przedłożenia marszałkowi województwa „Informacji o wyrobach zawierających azbest”. Jeśli więc takie posiadasz, masz obowiązek dokonać oceny, udokumentowa ilość