Baza danych o odpadach

Od 24 stycznia 2018 r. została uruchomiona internetowa baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami – BDO. Wprowadzane do niej dane mają pomóc m.in. w walce z szarą strefą w gospodarce odpadami. Z tego wydania dowiesz się przykładowo, kto będzie wpisany do BDO z urzędu, a kto musi dokonać tego samodzielnie –na wniosek.

Zmiany w prawie

Dnia 4 września 2018 r. pojawił się projekt rozporządzenia ministra środowiska w sprawie wzoru formularza.

Zdobądź dotację na program selektywne zbieranie odpadów!

Do 21 grudnia 2018 r. można składać wnioski do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na uzyskanie pomocy finansowej w formie dotacji oraz pożyczek na przedsięwzięcia związane z racjonalną gospodarką odpadami. Budżet na przeznaczony realizację celu Programu w latach 2015–2023 wynosi 1.771.191.000 zł.

Trudniej uznać odpad za produkt uboczny

Od 29 sierpnia 2018 r., aby przekwalifikować odpad na produkt uboczny, nie wystarczy tzw. milcząca zgoda marszałka województwa. Trzeba uzyskać pozytywną zgodę tego organu, jak również wziąć pod uwagę ewentualną kontrolę inspekcji ochrony środowiska.

Podstawowa karta charakterystyki odpadów – wątpliwości

Pytanie: Pytanie: Nasza firma XYZ wytwarza mniej niż 1 tonę odpadów niebezpiecznych lub 5 tys. ton/rok odpadów innych niż niebezpieczne. Czy w takiej sytuacji również mamy obowiązek sporządzania podstawowej charakterystyki odpadów? Czy jest jakaś dolna granica ilości odpadów oddawanych na składowisko, do której nie trzeba wykonywać takiej charakterystyki? Czy mamy obowiązek przekazywania firmie, która od nas odbiera odpady, podstawowej charakterystyki odpadów? Z informacji uzyskanej od tej firmy wynika, że jest ona zobowiązana do sporządzania charakterystyki odpadów tylko z grup 20 oraz 17.

Kto wystawia zaświadczenie o niekaralności za przestępstwa przeciwko środowisku?

Ustawa z  dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 1592) wprowadza istotne zmiany w dotychczas obowiązującej ustawie o odpadach. Aktualnie do wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów trzeba m.in. dołączyć zaświadczenie o niekaralności za przestępstwa przeciwko środowisku lub przestępstwa z art. 163-164 lub 168 na podstawie ustawy Kodeks karny oraz o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych. Skąd je wziąć? Czy są jakieś formularze takich zaświadczeń?

Kiedy BDO zyska pełną funkcjonalność?

Brak elektronicznego formularza rejestrowego i aktualizacyjnego BDO wywołał duże obciążenia w administracji samorządowej oraz opóźnienia w nadawaniu numerów rejestrowych. Wprowadzone rozwiązania mają umożliwić efektywniejsze wdrożenie modułu sprawozdawczego i ewidencyjnego.

Gospodarowanie odpadami podczas rekultywacji terenu

Podmiot prowadzący prace likwidacyjno - rekultywacyjne jest wytwórcą odpadów powstałych na danym terenie w związku z realizacją przedsięwzięcia. Wiąże się to z różnymi obowiązkami. Poniżej dowiesz się z jakimi.

Dotacje na gospodarkę odpadami w 2018 roku

Do godziny 15.30 dnia 21 grudnia 2018 r. można składać do NFOŚiGW wnioski o dofinansowanie projektów inwestycyjnych dotyczących gospodarki odpadami. Pożyczki będą udzielane w ramach Programu Priorytetowego Racjonalna gospodarka odpadami.

SWA26

Kiedy WIOŚ może wstrzymać działalność?

WIOŚ wstrzymuje, w drodze decyzji, działalność posiadacza odpadów, w przypadku gdy posiadacz ten m.in.:

Dokumenty niezbędne do wniosku o wydanie zezwolenia

Do wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie oraz przetwarzanie odpadów należy dołączyć szereg dokumentów, o których mowa poniżej.

Co powinien zawierać wniosek o zezwolenia na zbieranie odpadów?

Zezwolenie na zbieranie odpadów wydaje się na wniosek posiadacza odpadów.

AWA82

Co zawiera nowy projekt ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach?

W dniu 31 sierpnia 2018 r. na stronie rządowego centrum legislacji pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, który stawia sobie za cel rozwiązanie aktualnych problemów związanych z gospodarką odpadami.

AWA80

Co nowego w prawie?

10 lipca 2018 r. – projekt rozporządzenia ministra środowiska w sprawie funkcjonowania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami

Baterie jako element urządzenia wielkogabarytowego

Podstawową przesłanką do objęcia baterii stanowiących element wielkogabarytowego urządzenia niepodlegającego pod ustawę o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (ZSEE) obowiązkiem sprawozdawczym jest objęcie ich zakresem ustawy o bateriach i akumulatorach, niezależnie od tego, czy stanowią część składową urządzenia lub dodatek do innych produktów.

AWA79

Czy warto prowadzić ewidencję odpadów w formie elektronicznej?

Prowadzenie ewidencji odpadów, które są wytwarzane w zakładzie, w formie elektronicznej, przynosi korzyści zarówno klientom przedsiębiorstwa, jak i wynikom finansowym firmy.

Co nowego w prawie?

3 lipca 2018 r. projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska

Co gmina może zrobić z porzuconymi autami?

Prawo do usunięcia zużytego pojazdu z publicznego terenu ma m.in. gmina. Podpowiadamy, jak w sześciu krokach przeprowadzić taką procedurę i skąd wziąć środki na pokrycie kosztów z tym związanych.

AWA78

Jak poradzić sobie z nieprzyjemnymi zapachami?

Pytanie: Pytanie: Na sąsiedniej działce prowadzona jest działalność polegająca na wytwarzaniu elementów z gumy i tworzyw sztucznych. Hale produkcyjne znajdują się w odległości kilku metrów od budynków mieszkalnych. Z zakładu wydobywa się często mdły odór, który drażni drogi oddechowe i skórę. Miejscowość ma charakter uzdrowiskowy, a zakład znajduje się w strefie ochrony uzdrowiskowej C. Gdzie można zgłosić uciążliwy zakład?

Czy pomiary emisji na stanowisku pracy można wykorzystać do wniosku o pozwolenie na emisję?

Pytanie: Pytanie: Zajmujemy się produkcją pamiątek okolicznościowych z płyt drewnopochodnych. Sanepid wykonał nam pomiary środowiska pracy, w zakresie emisji zanieczyszczeń do powietrza, tj. pył całkowity, aceton, ksylen, węglowodory aromatyczne. Czy możemy posłużyć się tym danymi do obliczeń rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu do wniosku o wydanie pozwolenia na emisję gazów i pyłów?

Co nowego w prawie?

22 czerwca 2018 r. – projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw

AWA77

Czy firma transportująca odpady musi składać sprawozdanie odpadowe?

Pytanie: Pytanie: Zajmujemy się odbiorem i transportem odpadów innych niż niebezpieczne od różnych zakładów produkcyjnych i następnie przekazujemy je do firm zajmujących się ich unieszkodliwianiem lub przetwarzaniem. Posiadamy pozwolenie na transport odpadów. Czy jako firma transportująca odpady musimy składać sprawozdanie o rodzajach i ilości wytwarzanych odpadów oraz o sposobach gospodarowania nimi?

Co zrobić z opakowaniami po surowcach i półproduktach?

Zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami, odpady, których powstaniu nie udało się zapobiec, trzeba w pierwszej kolejności poddać odzyskowi. Odpady opakowaniowe, tj. folia stretch, kartony, plastikowe pojemniki, wytwarzane podczas rozpakowywania zakupionych towarów, są najczęściej wykonane z materiałów, które można ponownie wykorzystać. Posegregowane stają się wartościowym surowcem.

Co nowego w prawie?

30 kwietnia 2018 r.Do Sejmu wpłynął projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach.

AWA76

Czy produkcja kabli oznacza wprowadzanie sprzętu elektrycznego na rynek?

Przedsiębiorca produkujący i sprzedający przewody klasyfikowany jest jako wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny. Spoczywa na nim szereg obowiązków, poniżej dowiesz się, jakie.

Czy można prowadzić uproszczoną ewidencję dla odpadów medycznych?

Zgodnie z art. 71 ustawy o odpadach uproszczoną ewidencję odpadów z zastosowaniem jedynie kart przekazania odpadów prowadzą podmioty, które wytwarzają odpady niebezpieczne w ilości do 100 kilogramów rocznie, a także wytwarzają odpady inne niż niebezpieczne, niebędące odpadami komunalnymi, w ilości do 5 ton rocznie.

Czy gmina może żądać wyjaśnień do korekty deklaracji śmieciowej?

Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powinna zawierać tylko dane niezbędne do prawidłowego obliczenia tej należności. Rada gminy nie może żądać dodatkowych informacji, bo jest to przekroczenie przewidzianych dla niej uprawnień.

AWA75

Kiedy trzeba przygotować podstawową charakterystykę odpadów?

Kartę charakterystyki odpadu opracowuje się dla wszystkich odpadów przekazywanych na składowisko odpadów. Sporządza ją posiadacz odpadu odpowiedzialny za gospodarowanie nimi. Kryteria i procedury związane z dopuszczeniem odpadów do składowania zostały określone w art. 110–120 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach.

Jakie uprawnienia ma gmina wobec śmieciowych dłużników

Organy władzy samorządowej mają w kwestii rozliczania z opłat za śmieci takie uprawnienia jak organy podatkowe. Mogą skontrolować, czy właściciel nieruchomości złożył deklarację śmieciową, czy została wypełniona prawidłowo, czy nie ma w niej jakichś luk lub fałszywych informacji.

Jakie są skutki współpracy z firmą zewnętrzną w zakresie ochrony środowiska?

Nawet jeżeli zatrudnisz specjalistę ds. ochrony środowiska z firmy zewnętrznej, to i tak Twój zakład ponosi odpowiedzialność administracyjną i karną za niedopełnienie obowiązków, np. złożenie sprawozdania o odpadach po terminie. To,w jaki sposób już rozliczysz się z pracownikiem, który nie dopełnił swoich obowiązków, zależy de facto od Ciebie.

SWA24

Baza danych o odpadach

Od 24 stycznia 2018 r. została uruchomiona internetowa baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami – BDO. Wprowadzane do niej dane mają pomóc m.in. w walce z szarą strefą w gospodarce odpadami. Z tego wydania dowiesz się przykładowo, kto będzie wpisany do BDO z urzędu, a kto musi dokonać tego samodzielnie –na wniosek.

AWA72

Nadzór rynku w ochronie środowiska – o co chodzi?

Prowadzę handel detaliczny sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Otrzymałem zawiadomienie od WIOŚ o planowanym terminie rozpoczęcia kontroli w zakresie nadzoru rynku. Na czym będzie polegała ta kontrola?

Importowałeś niewielką ilość sprzętu? Dowiedz się, czy masz jakieś obowiązki

Importowaliśmy sprzęt elektroniczny o masie poniżej 100 kg. Czy jesteśmy zobligowani wykonać obowiązki spoczywające na wprowadzającym sprzęt elektroniczny i elektryczny?

Firma odpadowa bez ograniczeń mpzp? Jest to możliwe!

Czy zbieranie i przetwarzanie odpadów musi być prowadzone tylko na terenie wyznaczonym do tego w miejscowym planie zagospodarowania? Naczelny Sąd Administracyjny wydał w takiej sprawie wyrok korzystny dla przedsiębiorcy.

AWA71

Deska do prasowania – czy jest sprzętem zgodnie z ustawą ZSEE?

   Zwracam się do Państwa z prośbą o pomoc w interpretacji ustawy o zużytymsprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Jesteśmy firmą produkującą deski doprasowania. Mamy produkt, a w jego skład wchodzi gniazdo elektro, które jest podłączane do deski do prasowania. Pytanie brzmi, czy w myśl ustawy całyprodukt jest urządzeniem elektrycznym, czy jedynie samo przyłącze elektro?

5 najważniejszych zmian, które wprowadza Nowe prawo wodne

Nowa ustawa, która obowiązuje od 1 stycznia 2018 r. (poza paroma wyjątkami) powstała, by uporządkować systemu zarządzania gospodarką wodną. Wprowadzono tym aktem wiele zmian dla przedsiębiorców, urzędników i gospodarstw rolnych.

Baza danych o odpadach – kiedy zacznie obowiązywać?

Właściwy miejscowo marszałek województwa będzie prowadził rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Rejestr stanowić będzie integralną część BDO i będzie dostępny do publicznej wiadomości. Wpis podmiotu dokonywany będzie z urzędu lub na wniosek.

AWA70

Jak prowadzić ewidencję opakowań?

Proszę podać przykłady ewidencji opakowań transportowych. Jakie dokumenty do tej ewidencji musimy posiadać? Czy ilości muszą być powiązane z fakturą? Jak to technicznie prowadzić? Kiedy trzeba ważyć te opakowania? Kto to powinien robić?

AWA69

Dowiedz się, kiedy nie musisz uiszczać opłaty produktowej

Opłata produktowa jest stosowana, by zmotywować przedsiębiorców wprowadzających m.in. sprzęt elektryczny i elektroniczny do wywiązywania się z ustawowych obowiązków finansowania i organizowania właściwego zagospodarowania odpadów. Poniżej znajdziesz wskazówki, które pomogą Ci uniknąć tej swoistej kary.

31 stycznia mija termin sporządzenia sprawozdania azbestowego

Do końca stycznia przedsiębiorcy są zobowiązani do przedłożenia marszałkowi województwa „Informacji o wyrobach zawierających azbest”. Jeśli więc takie posiadasz, masz obowiązek dokonać oceny, udokumentowa ilość