Jakie zmiany w zakresie gospodarowania odpadami czekają w 2024 roku? Część 1
Nowy rok niesie pytania na temat zmian prawnych. Czy przybędzie nam obowiązków w zakresie gospodarowania odpadami?
Jak ustalić masę odpadów bez wagi?
Pytanie: Przedsiębiorstwo nie posiada wagi do ważenia odpadów. Na jakiej podstawie powinny być ustalane zatem stany magazynowe odpadów? Ewidencja jest prowadzona na podstawie wagi, jaką podają podmioty przyjmujące odpady. Do tej pory stany magazynowego na 1 stycznia danego roku były podawane jako zero, a np. w lutym były przekazywane odpady, czyli tak jakby nie wszystko było faktycznie wyzerowane za poprzedni rok. W KEO w statusie przekazywanych odpadów była umieszczana waga a potem przepisywana do wytwarzanych. Czy taka praktyka jest prawidłowa? Jeśli nie czy da się na chwilę obecną to jakoś wyprostować?
Firma zmienia lokalizację, czy należy uzyskać nowe pozwolenia?
Pytanie: Firma planuje dzierżawić halę produkcyjną w celu prowadzenia procesów produkcyjnych zgodnych z jej profilem działalności. Posiadając aktualne pozwolenia środowiskowe dla obecnej lokalizacji działalności, firma stoi przed pytaniem, czy w związku z dzierżawą nowej powierzchni będzie wymagane uzyskanie nowych pozwoleń środowiskowych dla tej lokalizacji, czy też możliwe jest przejęcie istniejących pozwoleń od dzierżawcy, który już takie pozwolenia posiada?
Zagospodarowanie zużytych tonerów – obowiązki i wytyczne dla firm
Zużyte tonery do drukarek stanowią jeden z najczęstszych rodzajów odpadów w biurach. Niewłaściwe postępowanie z nimi nie tylko ma negatywny wpływ na środowisko, ale może także narazić przedsiębiorstwo na konsekwencje prawne związane z nieprzestrzeganiem odpowiednich regulacji dotyczących ich utylizacji. W artykule ekspert przedstawia sposób odpowiedniego zagospodarowania zużytych tonerów w świetle obowiązujących przepisów. Zostanie również omówione, czy przedsiębiorstwa mają możliwość zwrotu zużytych tonerów do dostawcy bez konieczności posiadania karty przekazania odpadu oraz jakie warunki należy spełnić.
Zabezpieczenie w umowie najmu przed nielegalnym składowaniem odpadów
Przyjmuje się, że właściciel terenu jest również odpowiedzialny za odpady znajdujące się na tej nieruchomości. Jednak w praktyce zdarza się, że najemcy nielegalnie składowali odpady na wynajmowanych terenach. Aby uchronić się przed konsekwencjami pozostawienia odpadów przez najemcę, już podczas tworzenia umowy najmu warto uwzględnić odpowiednie zapisy. Takie zapisy mogą okazać się przydatne w przypadku potrzeby ustalenia faktycznego posiadacza odpadów.
Sprawozdanie o opakowaniach w trzech krokach
Wielkimi krokami zbliża się termin na złożenie sprawozdania o opakowaniach za 2023 rok. W terminie do 15 marca 2024 roku wszystkie podmioty m.in. wprowadzające produkty w opakowaniach na rynek będą zobligowane do sprawozdania się z tego tytułu. Jak się do tego przygotować? Co zrobić? Gdzie? Szczegóły poniżej.
- « pierwsza
- «
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- »
- ostatnia »
2024
Ustawa o sygnalistach podpisana. Wśród naruszeń prawa te związane z ochroną środowiska
W dniu 19 czerwca 2024 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów. Jakie zmiany wprowadza nowa ustawa?
Panele fotowoltaiczne w firmie a obowiązki w BDO
Moduły fotowoltaiczne, jako sprzęt elektryczny i elektroniczny, po zakończeniu eksploatacji stają się odpadami. Oznacza to, że przedsiębiorstwa, które nimi operują, muszą spełniać określone wymagania prawne, w tym obowiązki związane z systemem BDO. Powoduje to też powstanie szeregu innych obowiązków dla całego łańcucha dostaw.
Odpady porzucone w środowisku - jaka jest skala problemu
Pomimo rosnącej świadomości ekologicznej społeczeństwa, nadal zdarzają się przypadki porzucania odpadów w środowisku. Dlaczego się tak dzieje i jaka jest skala problemu? Dowiesz się z artykułu.
2023
Procedura postępowania w razie awarii BDO
Zdarza się, że działanie systemu BDO zakłócane jest przez różne problemy techniczne. W takiej sytuacji bardzo ważne jest, aby nie ignorować problemu. Można się bowiem narazić na karę. Co zatem zrobić, jeśli dojdzie do awarii samego systemu BDO lub zostanie zerwane połączenie z Internetem?
Gospodarowanie odpadami w firmie – jak je sobie ułatwić?
Liczba obowiązków w zakresie gospodarowania odpadami zależy od wielkości firmy oraz specyfiki działalności. Są firmy, w których obowiązków jest bardzo mało i takie sprawy prowadzi właściciel, jednak w niektórych przedsiębiorstwach za gospodarkę odpadową odpowiada kilku specjalistów. W obu przypadkach warto opytmalizować proces, w celu ograniczenia kosztów i czasu pracy oraz uzyskania lepszej jakości.
Co grozi za łamanie przepisów dotyczących wytwarzania odpadów?
Brak ewidencji odpadów lub brak pozwolenia na wytwarzanie odpadów może wpędzić firmę w kłopoty. Co Ci grozi, jeśli podczas kontroli inspektorzy WIOŚ wykryją nieprawidłowości?
2020
Wspólny transport odpadów niebezpiecznych i innych
Pytanie: Pytanie: Czy można przewozić razem zmieszane odpady nie niebezpieczne z niebezpiecznymi, których nie można już rozdzielić i które są już załadowane na środek transportu?
Stosowanie odmrażaczy do zamków i zimowych płynów do spryskiwaczy
Pytanie: Pytanie: W jaki sposób należy klasyfikować zużyte opakowania i resztki płynów do spryskiwaczy oraz odmrażaczy do zamków samochodowych? Są one stosowane w okresie zimowym przez zakład budowlany, w którym wykorzystuje się różne pojazdy. Czy mamy obowiązek posiadać do ww. preparatów karty charakterystyki?
Rejestr stacji paliw w BDO
Nowelizacje ustawy o odpadach oraz ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi wprowadziły wiele nowych obowiązków, do których należy m.in. konieczność rejestracji w BDO podmiotów prowadzących jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w których oferowane są torby na zakupy z tworzywa sztucznego objęte obowiązkiem pobierania za nie opłaty recyklingowej.
2019
Wpis do rejestru BDO wytwórcy i transportującego odpady
Jeżeli firma ma pozwolenie na wytwarzanie odpadów, zanim BDO zaczęło obowiązywać, czyli sprzed 24 lipca 2018 r., to właściwy miejscowo urząd marszałkowski sam powinien wpisać firmę do rejestru BDO i podesłać informację o nadanym numerze rejestrowym. Jeżeli jednak pozwolenie zostało uzyskane po ww. terminie, wówczas przed rozpoczęciem przedmiotowej działalności, objętej obowiązkiem uzyskania pozwolenia na wytwarzanie odpadów, należało uzyskać wpis do przedmiotowego rejestru.
Outsourcing w zakresie gospodarki odpadami – co na to WIOŚ
Pytanie: Pytanie: Nasza firma zawarła umowę z firmą zewnętrzną X na obsługę środowiskową, w której zakresie jest m.in. prowadzenie ewidencji odpadów oraz przygotowywanie sprawozdań rocznych. Wszystkie karty przekazania odpadów, które otrzymujemy w danym miesiącu, są na bieżąco wysyłane do firmy X. Nie mamy żadnych oryginałów u siebie. Oczywiście w każdej chwili mogą nam podesłać oryginalne dokumenty. My natomiast na początku każdego nowego miesiąca otrzymujemy od nich elektronicznie karty ewidencji odpadów. Czy WIOŚ w trakcie kontroli może wskazać takie postępowanie jako nieprawidłowość? Ponadto na KEO jest tylko w Excelu informacja, w miejscu podpis „imię i nazwisko osoby sporządzającej", kto ją sporządził. Nie ma fizycznego podpisu tej osoby. Czy istnieje wymóg prawny, który mówi, że trzeba się fizycznie podpisać?
2018
Zmiany w prawie
Dnia 8 września 2018 r. weszło w życie rozporządzenie ministra środowiska w sprawie wzorów sprawozdań o odebranych i zebranych odpadach komunalnych, odebranych nieczystościach ciekłych oraz realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi
Termin wniesienia oraz sposób obliczania zabezpieczenia roszczeń
Na skutek masowego palenia składowisk odpadów w maju 2018 r. rząd RP podjął prace mające na celu ograniczenie tego procederu. Jednym z tych działań jest projekt rozporządzenia ministra środowiska z 25 czerwca 2018 r. w sprawie sposobu obliczania wysokości zabezpieczenia roszczeń określa sposób obliczania wysokości zabezpieczenia roszczeń.
Rejestr w BDO eksportera produktów w opakowaniach
Przedsiębiorca dokonujący eksportu produktów w opakowaniach podlega wpisowi do rejestru prowadzonego przez marszałka województwa. Brak wpisu oznacza, że podmiot nie może prowadzić działalności w tym zakresie.