Cztery pytania dotyczące BDO
Już w styczniu 2020 roku mają zostać uruchomione nowe funkcjonalności BDO, co wywołuje wiele wątpliwości i pytań. W artykule postaramy się odpowiedzieć na najciekawsze z nich, mając nadzieję, że jednocześnie będą one stanowić odpowiedź na problemy nurtujące szeroką grupę przedsiębiorców.
Baza BDO a ewidencja odpadów
Pytanie: Pytanie: Czy unieszkodliwiając odpady, mam obowiązek umieszczania numeru BDO na dokumentach? Czy mogę stosować stare wzory KPO − podawać REGON, stosować pieczęć i parafkę zamiast podpisu? Kto odpowiada za niewłaściwie wypełnioną KPO?
ZUŻYTY SPRZĘT ELEKTRYCZNY I ELEKTRONICZNY
Produkowane wiązki elektryczne nie są sprzętem elektrycznym i elektronicznym, dlatego ich wprowadzanie do obrotu nie podlega przepisom ustawy o ZSEE.
Zmiany w prawie
16 września 2019 r.Ogłoszono rozporządzenie ministra środowiska z 29 sierpnia 2019 r. w sprawie wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów (Dz.U. z 2019 r. poz. 1755).
Załączniki do wniosku
Do wniosku o wydanie zezwolenia na wytwarzanie odpadów konieczne jest dołączenie stosownych załączników:I. Dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym, jeżeli prowadzący instalację nie jest osobą fizyczną.II. Streszczenie wniosku sporządzone w języku niespecjalistycznym.
Wymiana pustych opakowań na pełne − kto powinien prowadzić ich ewidencję
W zależności od ilości wytwarzanych odpadów to ich wytwórca musi prowadzić ewidencję na bazie KPO, KPO i KEO lub tylko KEO. Nieprofesjonalny zbierający odpady nie musi prowadzić ewidencji w pewnych sytuacjach.
Transport własnych odpadów a wpis do BDO
Zgodnie z ustawą o odpadach wytwórca odpadów transportujący wytworzone przez siebie odpady jest zwolniony z uzyskania wpisu do BDO (dawniej był zwolniony z uzyskania zezwolenia na transport odpadów). Czy zwolnienie to dotyczy transportu zarówno do miejsc odzysku, jak i na składowiska? Czy przepisy regulują, gdzie wytwórca odpadów może transportować swoje odpady?
SUBSTANCJE ZUBAŻAJĄCE WARSTWĘ OZONOWĄ (SZWO)
Zakład posiada 2 urządzenia klimatyzacyjne, każde o zawartości powyżej 3 kg czynnika chłodniczego R410A będącego gazem zubażającym warstwę ozonową (tzw. SZWO).
- « pierwsza
- «
- 34
- 35
- 36
- 37
- 38
- »
- ostatnia »
2024
Przestępstwa środowiskowe – nowa dyrektywa przyjęta
Rada Unii Europejskiej 26 marca 2024 r. formalnie przyjęła dyrektywę o ochronie środowiska poprzez prawo karne. Celem wprowadzenia nowego aktu jest poprawa wykrywania i ścigania przestępstw przeciwko środowisku.
Pozwolenie zintegrowane – zbiór informacji
Niektóre podmioty objęte są obowiązkiem uzyskania pozwolenia zintegrowanego. To, kto musi wystąpić o takie pozwolenie, dyktowane jest różnymi czynnikami. Jak poprawnie sporządzić wniosek i jakie wymagania trzeba spełnić, aby organ wydał decyzję o pozwoleniu zintegrowanym? Przeczytaj artykuł, aby poznać szczegóły.
2023
Magazynowanie odpadów niebezpiecznych – przypomnienie obowiązujących zasad
Mimo tego, że zasady magazynowania odpadów w wielu aspektach są jednakowe dla wszystkich rodzajów odpadów, zarówno niebezpiecznych, jak i innych niż niebezpieczne, samo magazynowanie odpadów niebezpiecznych podlega pod bardziej rygorystyczne wymogi.
Jak przygotować firmę do audytu ISO pod kątem gospodarki odpadami
Wdrożony system zarządzania środowiskiem, BHP i jakością to w obecnych czasach standard. Coraz więcej firm ma certyfikaty zgodności z normami ISO. Wdrożyć systemy to duże wyzwanie, ale nie mniejszym jest – utrzymać certyfikaty. Jak przygotować firmę do audytu?
2020
Gospodarowanie odpadami promieniotwórczymi
Promieniotwórczość ma szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach życia i gospodarki. Z izotopami promieniotwórczymi mamy do czynienia m.in. w przemyśle, medycynie, badaniach naukowych oraz przede wszystkim w energetyce jądrowej. Promieniowanie jonizujące jest wykorzystywane np. w jonizacyjnych czujkach dymu, przy produkcji żywności oraz przy diagnostycznych badaniach radiologicznych.
2019
Pod jakim kodem klasyfikować odpady opakowaniowe
Pytanie: Pytanie: Firma zamawia artykuły biurowe, które przychodzą w tekturowym pudle. Czy należy to pudło traktować jako odpad komunalny, czy też klasyfikować pod kodem 15 01 01? Czy sklep spożywczy, który kupuje towar i po nim zostaje pusty karton, może ten odpad zakwalifikować jako odpad komunalny? Zarówno w biurze zamawiającym artykuły biurowe, jak i w sklepie, który zamawia towar, powstają odpady z prowadzonej działalności.
Metody usuwania niektórych odpadów niebezpiecznych
Odpady niebezpieczne to odpady stanowiące szczególne zagrożenie dla ludzi, zwierząt oraz środowiska naturalnego. Ich unieszkodliwienie odbywać się może jedynie w specjalnie do tego przeznaczonych i przystosowanych zakładach. Oznacza to, iż trzeba mieć stosowne zezwolenie na ich przetwarzanie lub unieszkodliwianie.
2018
Czy firma transportująca odpady musi składać sprawozdanie odpadowe?
Pytanie: Pytanie: Zajmujemy się odbiorem i transportem odpadów innych niż niebezpieczne od różnych zakładów produkcyjnych i następnie przekazujemy je do firm zajmujących się ich unieszkodliwianiem lub przetwarzaniem. Posiadamy pozwolenie na transport odpadów. Czy jako firma transportująca odpady musimy składać sprawozdanie o rodzajach i ilości wytwarzanych odpadów oraz o sposobach gospodarowania nimi?
Co zrobić z opakowaniami po surowcach i półproduktach?
Zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami, odpady, których powstaniu nie udało się zapobiec, trzeba w pierwszej kolejności poddać odzyskowi. Odpady opakowaniowe, tj. folia stretch, kartony, plastikowe pojemniki, wytwarzane podczas rozpakowywania zakupionych towarów, są najczęściej wykonane z materiałów, które można ponownie wykorzystać. Posegregowane stają się wartościowym surowcem.
Co nowego w prawie?
30 kwietnia 2018 r.Do Sejmu wpłynął projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach.